خلاء شاخص‌ و نظارت در حوزه فرهنگ/ الزامات تحقق تاکیدات فرهنگی رهبر انقلاب

جواد آرین منش نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با توجه به دیدار اخیر هیات دولت با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اهمیت فرهنگ در جامعه در خصوص عملکرد دولت و نهادهای فرهنگی گفت: خاطرم هست در یکی از دیدارهای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب ایشان از مظلومیت فرهنگ یاد کردند و از ضرورت اهتمام و توجه بیشتر و تخصیص اعتبارات مناسب‌تر به حوزه فرهنگ سخن گفتند.

وی در ادامه افزود: البته در سال‌های بعد از این دیدار دولت میزان اعتبارات بخش فرهنگ را افزایش داد اما مشکلات فرهنگ صرفاً اعتبارات و بودجه نیست، بلکه برنامه ریزی و توجه به نتایج اقدامات فرهنگی در راستای تحقق اهداف چشم انداز و رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

آرین منش با بیان اینکه اساساً انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و نقاط قوت انقلاب ما هم در حوزه فرهنگ و گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی است، گفت: اگر امروز موضوع بیداری اسلامی را مطرح می‌کنیم در واقع مفهوم بیداری اسلامی انتشار فرهنگ انقلاب اسلامی، مقاومت و استکبارستیزی در میان کشورهای مسلمان منطقه است.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: تعمیق بخشیدن به این ارزش‌ها و توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌تواند ما را در برابر جنگ نرم و تهاجم فرهنگی استکبار جهانی بیمه کند.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات فرهنگی حالت نمایشی به خود گرفته است، گفت: ما در سال ده‌ها و شاید صدها جشنواره و نمایشگاه در حوزه‌های مختلف برگزار می‌کنیم بدون اینکه به عمق کار توجه کنیم.

این نماینده سابق مجلس در ادامه افزود: هنوز در حوزه فرهنگ نتوانستیم شاخص‌ها را تعریف کنیم و ارزیابی از عملکرد فرهنگی خودمان داشته باشیم، این به این معناست که به مفهوم واقعی کلمه برنامه ریزی یا بودجه ریزی عملیاتی در حوزه فرهنگ اصلاً معنا و مفهوم ندارد و اقدامات در این عرصه بدون اینکه نتیجه آن بررسی شود انجام می‌گیرد.

آرین منش با اشاره به اینکه تاکید رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ تعمیق برنامه‌های فرهنگی برای رسیدن به اهداف و مقابله با تهاجم فرهنگی و مصونیت بخشیدن به جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی استکبار است، گفت: باید با توجه به مهندسی فرهنگی نهادهای فرهنگی از کارهای موازی و تکراری بپرهیزند و به گونه‌‌ای عمل شود که اهداف فرهنگی انقلاب یعنی فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت طلبی در جامعه رواج پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون نتوانسته‌ایم در عرصه فرهنگ مانند عرصه‌ای علمی و اقتصادی پیشرفت داشته باشیم، گفت: البته یک اقدام اساسی و زیربنایی در حوزه فرهنگی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است و آن توجه به مهندسی فرهنگی کشور است.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه افزود: اگر این اقدام سریعتر به سرانجام برسد و ما یک بازنگری در نهادهای فرهنگی، عملکرد آنها و وظایف آنها داشته باشیم و بازمهندسی فرهنگی در حوزه فرهنگ صورت بگیرد و سیاست های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل عملیاتی و اجرایی پیدا کند و مهمتر از همه اینها یک اراده نظارتی در حوزه فرهنگ حکمفرما شود شاید بتوانیم به سمت اهداف حرکت کنیم.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از اینکه هرگز سیاست‌های فرهنگی و مصوبات فرهنگی ما مورد ارزیابی قرار نگرفته است، گفت: در حوزه فرهنگ فقدان شاخص‌ها و نظارت و ارزیابی از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی از جمله خلاء هایی است که وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه نهادی وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه‌‌های فرهنگی کشور را دارد، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارد همان طور که مصوبات را به تصویب رسانده و به دولت ابلاغ شده است همان طور ارزیابی نیز انجام دهد که چه مقدار از این سیاست‌ها شکل اجرایی به خودش پیدا کرده است.

آرین منش یادآور شد: به عنوان در موضوع عفاف و حجاب مصوبات خوبی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به ۲۶ دستگاه ابلاغ کرد حال سوال این است که این دستگاه‌ها این مصوبات را اجرا کردند یا خیر.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی با بیان این که از سال‌ها قبل ما برای سیاست‌های مقابله با تهاجم فرهنگی مصوباتی را داشته‌ایم، گفت: با این حال امروز کماکان نگرانی جدی در جامعه ما از تهاجم فرهنگی،‌ ماهواره‌ها و باز شدن دریچه‌هایی به روی نسل جوان از سوی غرب و پمپاژ فرهنگی غرب در جامعه وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به قانون منع استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای گفت: این قانون مصوبه مجلس است اما هرگز اجرایی نشده است.

آرین منش در پایان یکی دیگر از اشکالات در حوزه فرهنگ را اختلاف سلیقه بین مسئولان خواند و گفت:‌ برخی از مسئولان اصلاً‌ اعتقادی به اقدامات سلبی ندارند و به عنوان مثال این اختلاف سلیقه‌‌ها در حوزه عفاف و حجاب کاملاً نمایان است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.