خلاقیت در هر اجرا ویژگی منحصر به فرد استاد ترابی بود

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرشد ولی الله ترابی در تک تک اجراها به شیوه نو هنرمندی می کرد به گونه ای که هیچ اجرای وی بوی تکرار و کهنگی نداشت.

به گزارش  ممتاز به نقل از هنرآنلاین، حمید شاه آبادی در مراسم تشییع پیکر مرشد ولی‌الله ترابی که صبح روز دوشنبه ۱۴مردادماه گفت: ویژگی استاد ترابی این بود که در هنر نقالی و تمام زیر شاخه های حوزه نمایشهای آیینی و سنتی استاد صاحب سبک بودند.

وی ادامه داد: این استاد فقید در تمامی اجراها از خود خلاقیت نشان می داد و در هر اجرا یک ویژگی تازه خلق می کرد.
معاون امور هنری وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در برنامه های تالار شهر و مچنین برنامه های عاشورایی همواره این استاد پیشکسوت حضور داشتند گفت: مرشد ترابی همواره دغدغه این هنر را داشت و انصافا می توان گفت هنرمندی بود که مخاطب را با نام امیرالمومنین (ع) و با یاد خدا آشنا می کرد و کلامش در دل مخاطب می نشست.

وی افزود: اینجانب در مدت سه سال توفیق خدمتگذاری برای جامعه هنری،‌همیشه در برنامه های مرتبط با این حوزه، حضور دلنشین ایشان را می دیدم و آخرین اجرای ایشان در همین تالار وحدت در برنامه روز سعدی در اردیبهشت ماه امسال بود.

شاه آبادی با بیان اینکه چند روز پیش در زمان عیادت از استاد ترابی در بیمارستان گمان نمی کردم این عیادت آخر باشد اظهار داشت: باید جامعه هنری قدر این گوهرها را بداند و مدیران نیز در در دوران حیات قدردان این عزیزان باشند و با فراهم کردن زمینه ارایه و خلق آثار هنری، روایت هایی نو و خواندنی را به جامعه ارایه کنند.

وی از ولی الله ترابی به عنوان یک شاهنامه خوان حرفه ای و صاحب سبک یاد کرد و افزود: همیشه تازگی در آثاراین استاد پیشکسوت دیده می شد و کهنگی به معنای دلزدگی در آثار ایشان وجود نداشت.

وی با انتقاد از اینکه توجه کمتری از سوی نسل جوان به هنر نقالی و نمایش های آیینی سنتی می گردد گفت: بعضی به دنبال این می باشند که یک روزه ره صد ساله روند و در این هنر زود به نتیجه برسند، این در حالی است که اساتیدی مانند ترابی سالها رنج و مشقت را تحمل کردند تا به این مرحله رسیدند.
به گفته معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از نگاه گلخانه ای به این حوزه پرهیز شود تا این سبک هنری همچنان مانا و پایدار بماند.

مراسم تشییع استاد ولی الله ترابی صبح دوشنبه با حضور هنرمندانی همچون محمد حسین ناصربخت، قطب‌الدین صادقی، فریبا کامران، حسین کیانی، بهروز بقایی، گلچهره سجادیه، شهرام کرمی، محمد حاتمی، علی‌اصغر دشتی، سیاوش تهمورث، ایرج محمدی، علی عابدی، علاءالدین قاسمی، مرشد ابوالحسن میرزا علی، مرشد احمد عزیزی، شکرخدا گودرزی برگزار شد.

در این مراسم حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا مدیر اداره‌ی کل هنرهای نمایشی و ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر ایران حضور داشتند.

در این برنامه بخش‌هایی از موسیقی تعزیه با همراهی قطعه‌ی رسم “زمونه” رسول نجفیان اجرا شد.

مجلس یادبود مرشد ترابی روز چهارشنبه ۱۶مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه در مسجد ارشاد شهر ری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.