خلا اطلاع‌رسانی صحیح در مواقع بحران

جام جم آنلاین: با وجود حادثه‌خیز بودن ایران و تجربه‌های هر ساله رانش زمین، سیل، زلزله، توفان و همه بلایای طبیعی که اتفاق می‌افتد، هنوز مدیریت بحران در کشور ما به تعریف درست خود نرسیده است.نمونه ساده‌اش به آمار کشته‌شدگان و مصدومان این حوادث بر می‌گردد. مثلا برای زلزله اخیر استان آذربایجان‌شرقی عدد و رقم‌های متفاوتی از سوی مسوولان اعلام شده و می‌شود.

 

مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت و درمان که به این مناطق سفر کرده بود، در جلسه علنی دیروز مجلس حاضر شد و تعداد کشته شدگان را ۳۰۶ نفر اعلام کرد. رییس مدیریت بحران شهر تهران هم اعلام کرده که در زلزله آذربایجان شرقی ۲۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز که پزشکی قانونی را مرجع رسمی اعلام آمار فوت حوادث می‌داند نیز گفته است: ۱۴۹ جسد طی این حادثه ثبت شده و اختلاف در آمار فوتی‌ها به دلیل برخی برآوردهای غلط بوده است.

این وسط نه تکلیف رسانه‌ها برای اعلام آمار کشته‌شدگان مشخص می‌شود و نه مردم می‌دانند که به کدام اخبار اعتماد کنند.

ماجرا تنها به عدد و رقم کشته‌شدگان و مصدومان نیز ختم نمی‌شود، کارهای عمرانی که شروع می‌شود، هر سازمان و وزارتخانه عملکرد و کارهای انجام شده و نیمه‌تمام خودش را اعلام می‌کند و در نهایت عدد و رقم ساخت و سازها آنقدر عجیب می‌شود که می‌توان نتیجه گرفت زلزله سراغ استان‌های همجوار هم رفته است.

اینها نشان می‌دهد هنوز سازوکاری به نام مدیریت بحران وجود ندارد که در راس امور حوادث قرار گیرد، سخنگویی برای اعلام اخبار مرتبط تعیین شود و تنها و مهم‌ترین مرجع انجام و اعلام همه آمار و رقم‌های حادثه محسوب شود. بنابراین نادرست نیست اگر بگوییم در زلزله آذربایجان نیز همچنان این حادثه است که مدیران را مدیریت می‌کند.

مستوره برادران نصیری -‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.