خلبانان پیشکسوت حاضر در عملیات کمان تقدیر شدند

مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تا سال ۸۵ نام عملیات «کمان ۹۹» به گوش کسی نخورده بود و سال ۸۶ بود که کم کم از این عملیات که در اول مهرماه سال ۱۳۵۹ انجام شد صحبت به میان آمد و لغت کمان ۹۹ فراگیر شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، نشست علمی عملیات کمان ۹۹ در سالن قصر شیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سالگرد این عملیات برگزار شد. در این نشست امیرسرتیپ خلبان غلامحسین چیت‌فروش در سخنانی با طرح سه پرسش یادآور شد: عموما در جامعه می‌گویند آیا در زمان جنگ ارتش غافلگیر شد؟ ارتش ضعیف بود؟ آیا ارتش تا زمانی که سپاه و بسیج بیایند کاری نکرد؟ پاسخ‌ها باید به این پرسش‌ها علمی باشد. باید گفت، هنگامی که صدام حسین و ملک‌حسین اردن به طور نمادین جنگ با ایران را آغاز کردند عندنان خیرالله وزیر دفاع صدام به او گزارش کرد که فرزندان ما با ۱۹۲ فروند به سمت ایران حرکت کردند و ایران را مورد هدف قرار دادند.

صدام و ملک حسین

وی ادامه داد:باید بگویم که هنوز پرنده‌های عراقی پارک نشده بودند که شهیدان محمد صالحی و خالد حیدری که یکی از آن‌ها شیعه و دیگری سنی بود پایگاه‌ها و مکان‌های استراتژیک عراق را مورد هدف قرار دادند و روز بعد از آن هم عملیات کمان ۹۹ در شمالی و جنوبی‌ترین قسمت عراق توسط خلبانان ایرانی انجام شد. ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر رزمندگان توانست کاری کنند که روز ششم مهرماه قطعنامه ۴۵۹ برای آتش‌بس صادر شود. این یکی از نشانه‌های آمادگی ارتش است.

این خلبان پیشکسوت با اشاره به اینکه بیشتر ماهیت کار ارتش پنهان و به کلی سری است، گفت: تا سال ۸۵ نام عملیات «کمان ۹۹» به گوش کسی نخورده بود و سال ۸۶ بود که کم کم از این عملیات که در اول مهرماه سال ۱۳۵۹ انجام شد سخن به میان آمد و لغت «کمان ۹۹» در گوش دیگران فراگیر شد. بنابراین باید گفت که مجاز نبودیم در رابطه با عملیات کمان ۹۹ حرف بزنیم. یکی دیگر از بخش‌هایی که تاکنون در رابطه با عملیات کمان ۹۹ گفته نشده است موضوع شنود اطلاعاتی ارتش ایران است. نیروهای هوایی عمدتا پایگاه‌های مختلفی دارند که به انجام کارهای شنود می‌پردازند. خود من در مواردی با سیستم خفاش (آواکس) ۱۰ ساعت پرواز کرده‌ام تا نیروهای اطلاعاتی بتوانند کار خود را انجام بدهند. ما حتی این توانایی را داشتیم که کل ستاد ارتش عراق را شنود کنیم و می‌کردیم. ما حتی نام و پیشینه رزمی خلبانان عراقی را هنگامی که صحبت می‌کردند می‌دانستیم و کاملا به آن‌ها مشرف بودیم.

* بازخوانی عملیات «کمان ۹۹ »

در ادامه این نشست سرهنگ خلبان محمداسماعیل شریفان در رابطه با استفاده راهبردی از قدرت هوایی یادآور شد: روز ۳۱ شهریورماه به طور رسمی جنگ عراق علیه ایران آغاز شد. در همان روز نیروی هوایی در خاک عراق عملیات انجام داد و افرادی همچون اقارب پرست با تانک راه نفوذ دشمن را بسته بود و زنده یاد جهان‌آرا نیز همراه با نیروهای بسیج و سپاه و عشایر تلاش کردند تا مانع ورود دشمن به خاک ما شوند. ارتش در آمادگی کامل به سر می‌برد.

وی در رابطه با عملیات کمان ۹۹ توضیح داد: در اولین عملیات راهبردی همواره باید قوی‌ترین خلبانان به کار گرفته شوند و عملیات کمان۹۹ یکی از همین عملیات ها است که بهترین خلبانان در آن حضور داتند. عملیات کمان ۹۹ تاکنون مغفول مانده است؛ چرا که ما از پیش خطر را احساس می‌کردیم و متناسب با خطر و تهدید طرح‌های عملیاتی داشتیم و به مسئولان کشور اطلاع می‌دادیم اما هنگام جنگ خیانت بنی‌صدر باعث شد که عملیات‌های راهبردی ادامه نیابد و به سطح عملیات‌های تاکتیکی محدود شدیم که این هم ویژگی‌های خودش را داشت.

در ادامه این نشست امیرسرتیپ خلبان والی اویسی یادآور شد: به نظر می‌رسد که برخی تصور می‌کنند فرایند طرح‌ریزی و عملیات کمان ۹۹ یک‌شبه انجام شده است، اما این گونه نیست ما از قبل این طرح را به نام «سایه البرز» طرح‌ریزی کرده بودیم، اما چون در ۹۹ صفحه به نگارش درآمد بود، عدد ۹۹ به آن افزوده شد و نام کمان هم از اسطوره آرش گرفتیم و این طرح عملیاتی در قالب عملیات کمان ۹۹ به اجرا درآمد که در دورترین منطقه خاک عراق اجرا شد. در این عملیات بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما حضور داشتند اما چون ۱۴۰ فروند از مرز عبور کردند به عملیات «۱۴۰ فروندی» نیز معروف است.

وی یادآور شد: عراق بارها به خاک ایران تجاوز کرده بود. یک نمونه از آن به اردیبهشت سال ۵۹ بازمی‌گردد که توانستیم هواپیمای متجاوز عراق را در دزفول بنشانیم. آنها مدعی بودند که کار نقشه برداری می‌کنند و چندماه بعد تصمیم گرفته شدتا هواپیما به عراق بازگردد. ما عملیات کمان۹۹  به ۵۵ درصد از سیستم هوایی دشمن آسیب رساندیم به گونه‌ای که تا سال ۶۹ نتوانست آن‌ها را اصلاح کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، ‌در بخش پایانی این مراسم از خلبانان پیشکسوت حاضر در عملیات کمان ۹۹ از جمله روح‌الدین ابوطالبی، والی اویسی، عباس رمضانی، محمدصدیق قادری، فریدون‌علی مازندرانی،حسین خلیلی، غلامحسین چیت‌فروش و سرهنگ محمداسماعیل شریفان تجلیل شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.