خنثی‌ کردن ضرر نیکوتین با ژن‌درمانی!!

محققان دانشگاه کرنل موفق به ارائه رویکرد ژن‌درمانی با هدف خنثی‌سازی اثرات نیکوتین در موش‌ها شدند.

 

sigar

 

به گزارش”یک پارس”به نقل از ایسنا، این گروه از ژن‌درمانی جهت وارد کردن نوعی آنتی‌بادی به بدن استفاده کردند. این آنتی‌بادی به ماده شیمیایی نیکوتین می‌چسبد و از رسیدن آن به مغز جلوگیری می‌کند.

 

در این تحقیق آنتی‌بادی ضدنیکوتین در موش‌ها با استفاده از ویروس adeno-assocated virus بیان شد. این ویروس یکی از حاملان مورد استفاده در ژن‌درمانی است که برای حمل ژن‌های جدید دربدن بیماران به کار می‌رود.

 

این آنتی‌بادی در ادامه به مولوکول‌های نیکوتین موجود در جریان خون موش‌ها چسبیده و مانع رسیدن آن‌ها به بافت‌های سیستم عصبی می‌شود.

در نتیجه این فرایند این حیوانات در مقابل اثرات ماده شیمیایی مزبور ایمن شدند و هیچ گونه تغییری در عملکرد قلب، فشار خون یا فعالیت‌ آن‌ها که اغلب در اثر استفاده از دوز نیکوتین دیده می‌شود، گزارش نشد.

اگرچه رویکرد طراحی شده به عنوان نوعی واکسن از آن یاد می‌شود، این شیوه بر مشکلات ناشی از کاربرد واکسن غلبه می‌کند. شیوه استاندارد واکسن شامل تزریق یک مولکول نیکوتین مانند به درون بدن بیمار با هدف تحریک سیستم ایمنی وی است.

در ادامه بدن خود بیمار شروع به تولید نوعی آنتی‌بادی می‌کند که نیکوتین را تشخیص داده و آن را جدا می‌کند. همین رویکرد واکسیناسون هنگامی که بخشی از واکسن آنفلوآنزای حاوی مولکول‌های ویروسی برای تحریک بدن به تولید آنتی‌بادی ضد آنفولانزا تزریق می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متاسفانه رویکرد واکسیناسون معمول موفقیت قابل توجهی در مقابله با نیکوتین نداشته است زیرا این ماده بسیار کوچک‌تر از آن است که پاسخ ایمنی را تحریک کند.

در شیوه جدید ژن آنتی‌بادی بر روی یک حامل ویروسی قرار دارد تا بتواند وارد سلول‌ها شده و فرایند تولید آنتی‌بادی را آغاز کند.

هیچ پاسخ ایمنی برای تولید آنتی‌بادی در این روش نیاز نیست و این آنتی‌بادی اساساً توسط ژن خارجی جدید افزوده به سلول‌های موش ایجاد می‌شود.

 

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science Translational Medicine انتشار یافت.

 

 

 

 

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.