خنده بر هر درد دوا ، نیست!

فروردین ۱۴۰۳

تبسم، لبخند یا قهقهه؛ همیشه گفته‌اند که خنده بهترین راه برای مقابله با تنش و فشارهای زندگی است؛ اما پژوهش اخیر محققان دانشگاه آکسفورد عکس این مطلب را در مواردی، مدعی شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تبسم، لبخند یا قهقهه؛ همیشه گفته‌اند که خنده بهترین راه برای مقابله با تنش و فشارهای زندگی است؛ اما پژوهش اخیر محققان دانشگاه آکسفورد عکس این مطلب را در مواردی، مدعی شده است.

پژوهشها نشان داده که خنده شاید همیشه درمان نبوده و حتی به بیماری‌های جدی هم منجر شود.

به گفته محققان، در آزمایشات آنها، یک زن مبتلا به سندروم تپش قلب بالا پس از خندیدن از هوش رفته و مرده است. همچنین این پژوهش نشان داد که خنده قوی سبب پارگی احتمالی قلب، پارگی مری و حملات صرع می‌شود.

مکش سریع نفس در زمان خندیدن می‌تواند حملات آسم را تحریک کرده و همچنین بعضی در اثر خندیدن از هوش رفته یا حتی دچار فتق شده‌اند. در آزمایشی، محققان چند دلقک را به بیمارستانها فرستادند تا سبب تفریح بیماران شوند. نتایج این آزمایش نشان داد که خنده واقعی برای یک روز کامل می‌تواند تا ۲۰۰۰ کالری بسوزاند.

خندیدن همچنین با کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی و کاهش گرفتگی دیواره شریان مرتبط است و به از بین بردن تنش کمک می‌کند.

به گفته محققان، اما، یافته‌های آنها ضمن تایید نتایج معجزه‌آسای خنده، به مقابله با دیدگاهی می‌پردازد که بر اساس آن، «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست»( Laughter May Not Be the Best Medicine )؛ به عبارتی، شوخی و خنده، ممکن است با خود ضررهایی به همراه داشته باشد.

نتایج این پژوهش در مجله British Medical Journal انتشار یافته است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.