خواب ناکافی سببی برای ابتلا به “دیابت”

اردیبهشت ۱۴۰۳

خواب روز هرگز جایگزین مناسبی برای خواب شب نمی‌باشد اما می‌توان با انجام اقداماتی از عوارض ناشی از بیداری در شب کم کرد.

مسعود جعفری، متخصص روانشناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خواب روز جایگزین مناسبی برای خواب شب نیست و بهتر است کسانی که مجبور به شبکاری می باشند نظمی در ساعات خواب خود ایجاد کنند و فضای اتاق خوابشان مانند شب تاریک و به دور از سروصدا و عوامل آزاردهنده مانند موبایل و تلفن باشد. 

وی افزود: البته در هر صورت کیفیت خواب روز از خواب شب به سبب هورمون‌های رشد بدن که حدود ساعت ۱۱ شب ترشح می‌شود پایین‌تر است و اشخاصی که مجبور می باشند تمام شب را بیدار بمانند باید توجه داشته باشند که کمخوابی روی هورمون‌های اشتها تاثیر می گذارد.

وی در ادامه گفت: اشخاص شب کار در طول روز باید زمان کافی در حدود ۸ ساعت را برای خواب در نظر گرفته و استراحت کنند وگرنه در دراز مدت با عوارض کم خوابی مانند: مرگ زودرس، فشار خون بالا، چهره شکسته و غیره روبرو خواهند شد. 

وی در پایان افزود: این دسته از اشخاص برای اینکه در روز راحتر بخواب بروند باید از نوشیدن قهوه، نوشابه، شکلات، غذاهای سنگین و پرکالری قبل از خواب پرهیز کرده و از کارهایی مانند تماشای تلویزیون و کار در اتاق خواب دوری کنند و بالاخره چنانچه اگر پیش از نیم ساعت در رختخواب ماندن و احساس خواب آلودگی نکرده‌اند از اتاق خواب خارج شده و تا وقتیکه احساس خواب آلودگی نکردند به رختخواب بازنگردند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.