خواستگاری در محل کار و پیچیدگی هایش

خواستگاری در محل کار و پیچیدگی هایش

خواستگاری در محل کار و پیچیدگی هایش

آمدن یک خواستگار از میان همکاران، برای خیلی‌ها می‌تواند یک شروع خوشایند باشد و برای برخی هم یک اتفاق پراضطراب.

اگر این خواستگار تازه، از همان دسته افرادی باشد که سال‌ها ویژگی‌های او را به‌عنوان همسر آینده‌تان مرور می‌کرده‌اید، قطعا بدون نگرانی و تنها با کنجکاوی برای بیشتر شناختنش قدم خواهید برداشت؛ اما اگر قصد ازدواج نداشته باشید یا فکر کنید این همکار قدیمی هیچ شباهتی به مرد رویاهای شما ندارد، موضوع برای‌تان سخت می‌شود و پیدا کردن یک راه برای حل کردن این مشکل، در کنار حفظ موقعیت کاری دشوار خواهد شد. خواستگاری در محیط کار و پیچیدگی‌هایش را با مهدی میرمحمدصادقی، روان‌شناس و مشاور خانواده در میان گذاشتیم. از نظر او بررسی شرایط و ویژگی‌های خواستگاری که پیش از این همکار شما بوده، دقت و حساسیت زیادی را طلب می‌کند. ادامه بحث را از زبان او بخوانید.

 

چطور می‌توان بدون ایجاد سوء تفاهم و مشکل در محیط کار تحقیق کرد؟

اولین نیاز برای تحقیق، شناخت یک محقق خوب است؛ کسی که احساساتش را درگیر این موضوع نمی‌کند و توان کسب اطلاعات درست را دارد. دوستان نزدیک فرد یا دشمنان و رقیب‌های کاری‌اش معمولا منبع خوبی برای تحقیق نیستند، زیرا یا زیاد از حد او را مثبت و لایق می‌بینند یا زیاد از حد بر ویژگی‌های منفی او تاکید می‌کنند اما همکارهای نزدیکی که با او دوست هستند اما بسیار صمیمی نیستند، می‌توانند شناخت بهتری از او را به ما ارائه دهند. برای تحقیق باید سراغ آدم‌های زیرک و البته خنثی برویم که هم ویژگی‌های منفی او را دیده باشند و هم خصوصیات مثبتش را.

 

درصورت رد کردن این پیشنهاد، چقدر احتمال آسیب دیدن روابط کاری وجود دارد؟

اینکه جواب منفی دادن به خواستگاری یک همکار چقدر می‌تواند روی روابط کاری ما تاثیر بگذارد کاملا بستگی به شخصیت ۲ طرف و رتبه کاری‌شان دارد؛ برای مثال اگر او مدیر باشد قطعا بعد از این، سیستم کاری‌شان خیلی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. این موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که ما به قصد آشنایی مدتی با آن همکار بیرون رفته و صحبت کرده باشیم. به همین دلیل پیش از هر اقدامی باید شناختی نسبتا دقیق از فردی که قصد آشنایی با او را داریم به دست بیاوریم.

 

چطور می‌توان احتمال این آسیب را کمتر کرد و روابط کاری را بعد از این جدایی نیز حفظ کرد؟

نه گفتن در چنین روابطی باید با صراحت کامل انجام شود. نباید برای جواب منفی دادن خود فرد را بکوبیم و ضعف‌هایش را دلیل این جواب به شمار بیاوریم. در این زمان شما باید ویژگی‌های مثبت فرد را به رویش بیاورید و بگویید با وجود تمامی این خوبی‌ها، احساس می‌کنید که نمی‌توانید آینده خوبی را برای هم رقم بزنید. می‌توانید پس از گفتن این حرف‌ها بگویید که آنچه برای ازدواج در ذهن‌تان هست را نمی‌توانید از این رابطه به دست بیاورید و برای او آرزوی موفقیت کنید. نباید عزت نفس او را خدشه‌دار کنیم و لازم است قاطعانه و صریح صحبت کنیم.

 

بعد از گفتن جواب منفی چه رفتارهایی را باید در محیط کار داشت و چطور به همکاری با فرد خواستگار ادامه داد؟

معمولا در این مواقع کسی که رابطه را قطع کرده، نسبت به طرف مقابل احساس دلسوزی و ترحم می‌کند. نگاه‌های او را زیرنظر می‌گیرد و حسش را درک می‌کند. می‌بیند که همکارش گوشه‌گیر شده، برخی روزها سر کار نمی‌آید، مدام بی‌قرار است. با دیدن رنج کشیدن او، فردی که جواب نه داده احساس گناه می‌کند و سعی می‌کند دل او را به دست بیاورد و با رفتارهایش از او طلب بخشش کند. ممکن است رفتارهای حمایتی از خود نشان دهد، سعی کند برخی وظایف کاری او را انجام دهد و بیشتر از قبل حالش را بپرسد. گرچه هدف او فقط آرام کردن طرف مقابل است اما معمولا این رفتارها از طرف آقایان نشانه عشق و تغییر نظر تلقی می‌شوند. اگر نظر قطعی فرد منفی است باید این صراحت را در تمامی مراحل کاری‌اش حفظ کند و حتی در صورتی که می‌تواند، تقاضای انتقال به بخش دیگری را بدهد و از او فاصله مکانی نیز بگیرد؛ گرچه در اغلب موارد می‌بینیم که افراد چنین تصمیمی را نمی‌گیرند.

 

حالا فرض کنیم فرد به پیشنهاد همکارش پاسخ مثبت می‌دهد و با او ازدواج می‌کند؛ آینده زندگی افرادی که هم زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند و هم در محیط اداره در کنار هم هستند، چطور پیش می‌رود؟

کار کردن در یک محیط برای زن و شوهرها، هم می‌تواند مسائل مثبتی را در پی داشته باشد و هم منفی. ویژگی‌های مثبت این رابطه این است که افراد مدام از حال هم خبر دارند؛ مشکلات همدیگر را می‌شناسند و یکدیگر را بیشتر درک می‌کنند؛ اما این موضوع عواقب منفی‌ای هم دارد؛ این عواقب بستگی به شخصیت افراد نیز دارد. برای مثال مردی که روحیه مردسالارانه دارد، نمی‌تواند با زنی که مقامی بالاتر از او دارد زندگی موفقی داشته باشد یا این‌که در بعضی مواقع نظارت‌های بیش از حد و دخالت در مسائل کاری به قصد حمایت می‌تواند برای افراد مشکلاتی ایجاد کند؛ در چنین شرایطی بودن یک زن و شوهر در یک محیط کاری، هم می‌تواند به ارتباط کاری‌شان صدمه بزند و هم زندگی مشترک‌شان را دچار مشکل کند.

آیا باید این رابطه و کل موضوع را از همکاران پنهان کرد یا اینکه با بیان کردنش هم به موقعیت کاری فرد خدشه‌ای وارد نخواهد شد؟

تا وقتی که فرد به این ارتباط صددرصد اطمینان نداشته باشد، باید این رابطه را مخفی نگه دارد و به‌طور جدی مراقب آگاه شدن دیگران باشد. همکاران در این شرایط نباید متوجه این ارتباط و رفت‌وآمد‌ها بشوند یا اینکه احساس کنند این ۲ نفر علاقه‌ای به هم دارند. اگر افراد مایلند که در محل کار کسی را در جریان بگذارند یا در مورد طرف مقابل‌شان از او تحقیق کنند، باید اطمینان کامل به این همکار داشته باشند. اگر ۲ طرف هنوز نمی‌دانند این رابطه و این علاقه به نتیجه می‌رسد یا نه، آگاه شدن همکاران دیگر می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده کاری این ۲ به‌وجود بیاورد و نسبت به نوع محیط‌های کاری، میزان این مشکلات متفاوت خواهد بود.زمانی که نسبت به تصمیم‌شان و آینده این رابطه مطمئن هستند، می‌توانند موضوع را علنی کنند. در این مواقع ۲ طرف با رسمیت بخشیدن به این موضوع می‌توانند به رابطه‌شان کمک زیادی بکنند البته این اعلام عمومی باید با توافق طرفین انجام شود. درصورتی‌که یکی از طرفین نسبت به تصمیمی که گرفته شده مطمئن باشد، با اعلام نکردنش به رابطه آسیب خواهد زد زیرا ممکن است در محیط کار خواستگارهای دیگری را پیدا کند که وجودشان روی رابطه تاثیر بگذارد. از طرف دیگر بیان اینکه فرد که شخصی متعهد است و با افتخار این تعهد را به دیگران هم اعلام می‌کند، حس اطمینانی در طرف مقابل ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به بقا و سلامت رابطه، کمک زیادی بکند.

منبع : زندگی ایده آل

The post خواستگاری در محل کار و پیچیدگی هایش appeared first on مجله ممتاز نیوز.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.