خواص اثبات شده نوشیدن چای و دیگر انواع آن

چای یکی از دوست داشتنی‌ترین نوشیدنی‌ها دنیاست. بعید است مردمانی پیدا شوند که به استفاده از چای یا دمنوش به هر شکلی علاقه نداشته باشند. حالا که این نوشیدنی اینقدر محبوب است، خوب است از مزایای آن باخبر شوید تا نوشیدنش بیشتر از قبل به شما بچسبد!

در این مقاله به ۱۰ فایده چای آشنا خواهید شد.

هشدار مهم: در صورتی که مبتلا به شرایط خاص سلامت هستید یا بارداری را تجربه می‌کنید، قبل از استفاده از هر دمنوشی با پزشکتان مشورت کنید.

  • چای حاوی آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان یکی از مواد ضروری برای حفظ سلامت بدن انسان است و چای سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان بدن را از ضررهای ناشی از آلودگی‌ها و پیر شدن محافظت می‌کند. جالب است بدانید چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه آنتی اکسیدان بسیار بیشتری دارد. دلیلش هم این است که چای سفید کمتر از این دو نوع چای فراوری شده است و در پروسه تولید مانده است.

  • کافئین چای کمتر از قهوه است

بیشتر دمنوش‌های گیاهی مثل چای نسبت به قهوه کافئین کمتری دارند یا اصلا فاقد کافئین هستند. خوب است بدانید برگ‌های چای سنتی نسبت به برگ‌های قهوه ۵۰ درصد کافئین کمتری دارند؛ بنابراین می‌توانید بدون نگرانی از تاثیراتی که کافئین روی اعصاب می‌گذارد، چای نوش جان کنید. اگر دوست دارید قهوه را کنار بگذارید؛ اما طعم آن را نه، می‌توانید سراغ نوشیدنی ریشه کاسنی بروید که طعمی شبیه قهوه دارد. این دمنوش همچنین استرس را کاهش می‌دهد و خواص پروبیوتیک دارد که برای سیستم گوارش شما مفید است.

  • چای ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد

محققان می‌گویند شواهد زیادی مبتنی بر تاثیر چای روی سلامت قلب وجود دارد. جالب است که این شواهد نسبت به بقیه خواص چای بیشتر مشاهده شده‌اند.

  1. تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان داد کسانی که روزانه بین یک الی سه فنجان چای سبز می‌نوشند، ریسک ابتلایشان به حمله قلبی و سکته مغزی به ترتیب ۲۰ و ۳۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.
  2. ریسک ابتلای کسانی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر چای سبز نوشیده بودند به حمله قلبی ۳۲ درصد کاهش یافت و کلسترول بد خونشان هم پایین آمد.
  3. درست است که نوشیدن چهار فنجان چای سبز ممکن است شما را در رفت و آمد به دستشویی نگه دارد؛ اما نوشیدن یک فنجان چای ماچا خاصیتی مساوی چهار فنجان چای سبز خواهد داشت. بنابراین می‌توانید گاهی ماچا را جایگزین چای سبز معمولی کنید. در این خصوص می‌توانید برای خرید چای ماچا، چای سبز و دیگر انواع خاص آن به سایت دیجی‌کالا نیز مراجعه کنید.
  • ممکن است باعث کاهش وزن شود

تحقیقات انجام شده روی رابطه چای و لاغری هنوز شواهد محکمی به دست نداده‌اند؛ اما محققان می‌گویند ممکن است در تحقیقات بیشتر در آینده ثابت کنند که نوشیدن چای روی کاهش وزن تاثیر گذار خواهد بود.

  • ممکن است باعث سلامت استخوان‌ها شود

اطلاعات به دست آمده از تحقیقاتی که اخیرا روی حیوانات انجام شده است، نشان می‌دهد مصرف چای سبز ممکن است مانع از دست رفتن استخوان‌ها شود. نوعی گیاه که به نام مورینگا Moringa شناخته می‌شود و در جنوب آفریقا می‌روید، سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین آ و کا است و استفاده از آن در حال فراگیر شدن در تمام دنیاست. گفته می‌شود نوشیدن این نوع چای برای حفظ استحکام استخوان‌ها کمک کننده خواهد بود. در اینجا می‌توانید درباره این گیاه و خواص بیشتر آن بخوانید.

  • احتمالا لبخندتان را زیباتر می‌کند

محققان ژاپنی دریافته‌اند که نوشیدن چای می‌تواند به سلامت دندان‌ها کمک کند. چای پ هاش pH دهان را تغییر می‌دهد و مانع از ایجاد پلاک‌های دندانی می‌شود که باعث پوسیدگی دندان‌ها هستند. بر خلاف بسیاری از انواع نوشیدنی‌ها چای باعث از بین رفتن مینای دندان نخواهد شد. با وجود این گفته می‌شود نوشیدن زیاد بعضی انواع چای، مثل چای سیاه ممکن است روی رنگ دندان‌ها تاثیر خوبی نداشته باشد.

  • باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود

پژوهش‌ها نشان داده‌اند نوشیدن چای احتمالا باعث تنظیم سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود؛ به همین دلیل هم این سلول‌ها با سرعت بیشتری می‌توانند به اهدافشان برسند. نوعی چای موسوم به چای ریحان مقدس Holy basil قرن‌ها در طب مکمل آیورودا برای تقویت سیستم ایمنی بعد از بیماری‌ها و جراحات به کار گرفته می‌شده است. این چای حاوی عناصر ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب است.

  • با سرطان مبارزه می‌کند؟

زمانی که محققان می‌گویند به تحقیقات بیشتری نیاز است؛ یعنی نتایج به دست آمده از تحقیقات فعلی نتایج ثابتی نداشته‌اند. درباره خاصیت ضد سرطانی چای هم به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است؛ چون بعضی نشان داده‌اند که ضد سرطان عمل می‌کند و بعضی دیگر تاثیر آن را تایید نکرده‌اند.

  • چای گیاهی برای سیستم گوارش مفید است

انواع چای گیاهی یا دمنوش ها به ویژه دمنوش بابونه می‌توانند برای کسانی که سندروم روده تحریک پذیر دارند، مفید واقع شوند. همچنین چنانچه دچار حالت تهوع شده‌اید می‌توانید از دمنوش زنجبیل هم استفاده کنید.

  • چای فاقد کالری است

چای می‌تواند یک جایگزین نسبتا مناسب برای آب باشد؛ از این جهت که هر دو فاقد کالری هستند. نوشیدن انواع دمنوش‌ها و چای گیاهی می‌تواند برای کسانی که طعم آب را دوست ندارند مناسب باشد. اگر شما هم اینطور هستید، خودتان را از نوشیدن دمنوش‌های گیاهی محروم نکنید و به این وسیله آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

بهترین چای کدام است؟

بر خلاف گزینه‌هایی مثل چای ماسالا و چای لاته که ممکن است به دلیل داشتن شکر کالری زیادی را به بدن شما وارد کنند، نوشیدن چای سیاه و چای سبز امکان تامین آب بدن و خواص آنتی اکسیدان را بدون بالا بردن کالری‌های دریافتی امکان پذیر می‌کند.

  •  یک فنجان چای ماچا که نوعی چای سبز پودری شکل محسوب می‌شود، خواصی معادل چندین فنجان چای سبز معمولی دارد.
  • بسته به سلیقه و طعمی که دوست دارید نوع چای گیاهی دلخواهتان را از چای سیاه معمولی، دمنوش به تا مدل چای کله مورچه انتخاب کنید و به روش خودتان طبخ کنید. چای سیاه معمولا با زعفران و هل طعم بهتری پیدا می‌کند.
  • برای اینکه خیالتان از بابت بهداشتی بودن چای راحت باشد بهتر است سراغ برندهای معتبر بروید. انواع چای شهرزاد، ارل گری، احمد، دو غزال، گلستان، نیوشا، دبش و لاهیجان چای با کیفیت را در  دسترس مشتری‌هایشان قرار می‌دهند.
  • به خاطر داشته باشید دم کردن چای معمولی در صورتی که وقت کافی دارید بهتر از استفاده از چای کیسه ای است که بعضی‌ها به اشتباه آن را چای نپتون هم می‌نامند.

نوشیدن چای ضرر هم دارد؟

بسته به اینکه چه نوع چای گیاهی یا دمنوش را تهیه کنید، ممکن است عوارضی را تجربه کنید. محققان می‌گویند مصرف بیش از حد چای سیاه مانع از جذب آهن می‌شود، ممکن است باعث بی‌قراری شود، زایمان زنان باردار را سخت کند و در صورت مصرف با معده خالی منجر به حالت تهوع شود.

چطور چای گیاهی تهیه کنیم؟

چای گیاهی یا دمنوش را یا باید از طریق تهیه گیاهان اولیه از عطاری‌ها تهیه کرد یا روش آسان‌تر را انتخاب کرد. روش آسانتر خرید دمنوش از برندهای گیاهی مثل مهر گیاه، نیوشا و… است که در زمینه چای گیاهی به صورت تخصصی کار می‌کنند. بسته به نیازتان که ممکن است لاغری باشد یا ایجاد تاثیر آرامبخش در بدن می‌توانید سراغ انواع چای گیاهی بروید. دمنوش‌های به، بابونه و به لیمو  برای آرامش اعصاب و مقابله با فشار و استرس مفید هستند؛ در حالی که دمنوش رازیانه برای سیستم گوارش مفید است و دمنوش آویشن آرامبخش دستگاه تنفسی افراد خواهد بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.