خواص انبه برای سلامت و زیبایی

گردآوری توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز

خواص انبه به عنوان یکی از پرمصرف ترین میوه های جهان بسیار گسترده است که در ادامه به طور کامل خواص آن را برایتان شرح خواهیم داد.

انبه میوه خوش طعم و شیرینی است که محل رشد آن مناطق گمسیر است. میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

نسبت به همه میوه ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه ها بیشتر است و جالب است بدانید که :

این میوه متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش بوده است.

انبه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام هندی هم خانواده است.

میوه ی پرخاصیت انبه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می شود، به “سافدا” (safeda) معروف است و ۱۰۰۰ نوع مختلف دارد.

خواص فوق العاده انبه:

تقویت قوای جنسی

انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می‌باشد. بااین حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت‌بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است

تقویت بینایی 

ویتامین A  در تقویت بینایی چشم  و حفظ سلامتی دندان ها  ، پوست  ، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن نقش مهمی دارد

زیبایی پوست و مو

انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش‌ها را از بین می‌برد. مصرف انبه، در ساخته شدن رنگدانه مو و پوست بسیار مؤثر است. میوه آن بوی خوشی مثل عنبر دارد. دهان  را خوشبو کرده و رنگ چهره را باز می کند.

 ضد سرطان رحم و سینه

خانم هایی که به طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا

به سرطان سینه را در آن ها کاهش دهد. مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیش گیری می کند.

خواص انبه

آرامش اعصاب و تقویت حافظه

انبه به علت داشتن منیزیم و پتاسیم برای کاهش فشار عصبی و داشتن آرامش روحی مؤثر است زیرا اسید آمینه و تریپتوفان دارد و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است.

اسید آمینه موجود در انبه قابل توجه است و گلوتامین اسید، ماده مغذی مورد مصرف مغز است که به تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کنند.

 تقویت روده و معده

انبه محتوی مواد مغذی و تقویت کننده روده است که هضم آن، بسیار آسان است.مصرف انبه در افراد دارای سوء هاضمه به علت مقادیر زیاد ویتامین C و آهن بسیار توصیه می شود. پوست آن دارای ۱۵ تا ۱۸ درصد تانن است و یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

درمان سرفه

انبه طبعی گرم دارد و  برای بهبود سرفه  ، تنگی نفس ، انواع سردرد  و دردهای قولنجی مفید است.

کاهش کلسترول

کلسترول خون با موادی همچون پکتین و ویتامین C کاهش می یابد. انبه محتوی  مقدار بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

درمان کم خونی

مصرف انبه، موجب خون سازی در بدن می شود، افرادی که از کم خونی رنج می برند و همچنین در طول بارداری و عادات ماهانه، باید انبه مصرف کنند. میوه انبه حاوی ویتامین های مختلفی چون ویتامین A یا بتاکاروتن محافظ پوست و مخاط بویایی است که چشم را تقویت و سوخت و ساز را تنظیم می کند.

احتیاط در مصرف انبه

پوست انبه را قبل از خوردن جدا کنید ، زیرا بعضی افراد نسبت به آن حساسیت  دارند.

زیاده روی در مصرف انبه برای افرادی که طبع گرم دارند، مضر است.

فراد دیابتی این میوه را باید با احتیاط مصرف کنند، زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می کند.

اگر به پلاستیک خام حساسیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انبه و به ویژه انبه کال هم حساسیت بدهید. این واکنش به خاطر وجود

اسیدآناکاردیک است.

پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است، ماده شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.

برخی دلالان و فروشندگان برای رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می کنند که ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، به همین

دلیل بهتر است از انبه ارگانیک استفاده کنید. اگر انبه خریداری شده شما ارگانیک نیست، قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید یا یک شب در آب خیس میکنند.

ممتاز نیوز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.