خواص انواع آب‌میوه و سبزیجات

۲۹خردادماه،
ممتاز نیوز: آب میوه ها و سبزیجات نه تنها بسیار خوش‌طعم، لذیذ و نشاط‌آور بوده، بلکه سبب ایجاد انرژی و حس جوانی می‌شوند. شما می‌توانید این نوشیدنی‌های خوشمزه‌ و سالم را به راحتی در منزل تهیه کرده، و حتی با افزودن دو تا سه میوه به ترکیب آبمیوه، خواص غذایی آن را افزایش دهید. میوه‌ها و سبزیجات حاوی بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی می باشند که در برابر حرارت و هوا ناپایدارند و از بین می‌روند؛ مانند ویتامین C. بنابراین بهترین روش برای حفظ تمامی خواص میوه‌ها و سبزیجات، مصرف آنها به شکل آب‌میوه‌ای است که بعد از تهیه فوراً میل می گردد. ممکن است خوردن میوه به مقدار بسیار برای شما دشوار باشد اما میوه‌ها را به شکل آب‌میوه می‌توانید به مقادیر بسیار بنوشد. خواص بعضی از آب‌میوه‌ها و سبزیجات به صورت زیر است:
در زندگی پر هیاهو و شلوغ امروزی، معمولاً هنگام صبحانه به خوردن نان، کره و یا پنیر اکتفا می‌کنیم و آب میوه‌ها و سبزیجات را فراموش می‌کنیم در حالی‌که فقط نوشیدن دو فنجان از آنها در روز می‌تواند به ما نشاط ببخشد. در حالت ایده‌آل بهتر است روز خود را با نوشیدن آب‌میوه و سبزیجات آغاز کنید.

  آب سیب:  

همانطور که می‌دانید، براساس یک ضرب‌المثل قدیمی، اگر روزی یک سیب بخورید، هیچ‌گاه مریض نمی‌شوید. سیب سرشار از مواد مغذی و غنی از ویتامین B، ‍C، پتاسیم، منیزیم، فسفر و همچنین پکتین است. پکتین ماده‌ای طبیعی و محلول در آب است که در بدن به عنوان فیبر عمل می‌کند و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و چربی‌های مضر را دفع می‌کند. آب سیب اثر آرامبخش و تسکین دهنده دارد و کمک می‌کند دستگاه گوارش تمیز شود. آب‌سیب در درمان اسهال مفید بوده و نه تنها الکترولیت‌های از دست رفته بدن را جبران می‌کند، بلکه سبب سفت شدن مدفوع نیز می‌شود.

  آب انگور:  

 آب انگور غنی از ویتامین B و C بوده و مقدار کمی کلسیم دارد؛ البته حاوی پتاسیم، ید، آهن و مس نیز می‌باشد همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان بوده و استرس و گرگرفتگی را با دفع سموم بدن از بین می‌برد. آب انگور خواص ضد پیری دارد و پوست و سایر اندام‌های بدن را جوان نگه می‌‌دارد و شاید به همین سبب است که یبوست، استرس، بیماری‌های قلبی، آلرژی و نقرس با خوردن آب‌انگور اندکی بهبود می‌یابند.

 آب انار:

آب انار غنی از آنتی‌اکسیدان بوده و با بسیاری از سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه و پروستات مبارزه می‌کند و نیز LDL را کاهش می‌دهد. آب آنار ۳ برابر بیشتر از  چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان است و همانطور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌ها از سخت شدن رگ‌ها و آترواسکلروز پیشگیری کرده و روند پیشرفت این بیماری را معکوس می‌کنند. هم چنین آب انار از پیشرفت بیماری آلزایمر پیشگیری کرده و روند پیشرفت آن را کند می‌کند.

 آب چغندر:

آب چغندر حاوی ویتامین‌های B، C پتاسیم، منگنز، و آهن است و ضمن کاهش استرس، وزن را پایین می‌آورد و بی‌خوابی را درمان می‌کند. ترکیب آب‌هویج و آب چغندر، علائم یائسگی در زنان را کاهش می‌دهد.

 

 آب لیمو:

آب لیمو غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است، ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، و وزن را کاهش می‌دهد هم چنین بدن را سم‌زادیی می‌کند.

 آب هویج:

 آب هویج غنی از بتاکاروتن بوده و حاوی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی و ویتامین B، C، K، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آلومینیوم، سدیم، آهن و منگنز است. بتاکاروتن آن، یک آنتی‌اکسیدان بسیار عالی است و خواص ضد سرطانی و ضد پیری دارد و هم چنین خاصیت ضد التهابی بسیار بسیاری دارد. آب هویج عروق خونی را تقویت می‌کند، کلسترول بد را کاهش می‌دهد، اسپاسم را تسکین می‌دهد و هضم غذا را بهبود می بخشد. مصرف آب هویج در دوران بارداری به رشد جنین کمک می‌کند.

 آب گوجه فرنگی:  

آب‌گوجه‌فرنگی تحریک‌کننده اشتهاست و متابولیسم را افزایش می‌دهد و به بهبود گوارش کمک می‌کند؛ بنابراین برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین منبع بسیار عالی از لیکوپن است که از انواع سرطان پیشگیری می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب گوجه‌فرنگی به صورت روزانه استرس را کاهش می‌دهد، اما به اشخاص مستعد سنگ کلیه، پیشنهاد می‌شود از نوشیدن آن اجتناب می‌کنند.

  آب آلبالو:  

آب آلبالو، حاوی فیتوکمیکال‌هایی است که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان کمک می‌کند و البته درمان مناسبی برای عفونت‌های دستگاه ادراری در مردان و زنان است. با این‌حال اشخاصی که سنگ کلیه دارند، باید از خوردن بیش از حد آن اجتناب کنند، چرا که آب آلبالو غنی از اگزالات است و اگزالات یکی از مواد تشکیل دهند سنگ کلیه می‌باشد.

  آب کیوی:  

آب کیوی سرشار از ویتامین‌C، آهن، و فسفر و پتاسیم است. به هضم غذا کمک می‌کند و در شرایطی همچون بی‌اشتهایی و کم‌خونی کمک کننده است.
منبع:‌ دنیای زنان

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.