خواص دارویی گریپ فروت و اسانس آن

۷ م دیماه ،
ممتاز نیوز : گریپ فروت یک میوه اسیدی است و بهتر است آن را همراه دیگر مرکبات مصرف کرد و هنگامیکه آن را می‌برید زود مصرف کنید زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می‌شود .

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ اسانس گریپ فروت به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما از قسمت پوست خارجی میوه تازه به دست می‌آید. البته اسانسی هم به روش تقطیر با بخار آب از پوست میوه و خود میوه تهیه می‌شود که برای استفاده آروماتراپی پیشنهاد نمی‌شود. این اسانس به رنگ کرم مایل به زرد کم رنگ با بوی متوسط، شیرین و شبیه بوی اسانس نارنج و به شدت فرار است که در طب آروماتراپی در درمان سلولیت (التهاب سلول‌ها)، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، افسردگی خفیف و خستگی عصبی به کار می‌رود.

موارد احتیاط:

– مصرف اسانس تهیه شده به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما سبب پیدایش واکنش افزایش حساسیت پوست نسبت به نور و ایجاد کک و مک می‌شود، بنابراین پس از استعمال این اسانس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب شود.

– این اسانس هم مانند سایر اسانس‌های بدست آمده از مرکبات پس از باز کردن درب شیشه ۶ تا ۹ ماه قابل مصرف است.

– چنانچه اسانس برای درمان سلولیت مصرف می‌شود باید درمان به صورت ماساژ انجام گیرد.

خواص داروئی:

۱- گریپ‌فروت چون دارای کالری کمی است نوشابه بسیار خوبی برای آنهایی است که می‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند . گریپ فروت از پرتقال کمتر قند دارد .

 ۲- گریپ‌فروت تمیز کننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعا دفع می‌کند و سبب آن این است که هنگامیکه از گریپ فروت استفاده می‌کنید به سبب دفع مواد زائد ممکن است مبتلا به اسهال شوید.

 ۳- گریپ فروت داروی خواب است . اگر می‌خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آن را گرفته قبل از رفتن به رختخواب میل کنید .

 ۴- گریپ‌فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پائین می‌آورد در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید .

 ۵- گریپ‌فروت بدلیل ترش بودن ترشح اسید معده را بیشتر می‌کند پس باید آنرا قبل از غذا مصرف کرد تا اشتها را تحریک کرده و غذا را زودتر هضم کند .

 ۶- آنهائی‌که کلیه و مثانه و کیسه صفرایشان سنگ تولید می‌کند حتما باید گریپ فروت بخورند زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می‌کند.

۷- مهمترین کاربرد گریپ فروت برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی است و گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پائین آورده و رگها را از وجود چربیها و مواد رسوب کرده پاک می‌کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می‌سازد . تحقیقاتی که تازها روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده است نشان داده است که مصرف ۲ عدد گریپ فروت در روز کلسترول خون را بطور متوسط ۱۰درصد پائین می‌آورد و حتی مقدر HDL را که چربی مفید است بالا می‌برد . بنابراین کسانیکه مبتلا به عارضه کلسترل بالا می باشند باید گریپ فروت را با پوست مصرف کنند زیرا پکتین و ویتامین P در قسمت سفیدی پوست گریپ فروت وجود دارد .

۸- خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را بنحو بارزی کاهش می‌دهد بنابراین کسانیکه در خانواده‌شان سابقه قلبی و بیماری قلبی وجود دارند حتما باید از گریپ فروت استفاده کنند .

۹- تحقیقاتی که در روی خوکها انجام گرفته نشان داده است که گریپ فروت در سلامتی شریانها اثر معجزه آسائی دارد . دانشمندان به یک دسته از خوکها غذاهای چرب ولی همراه با پکتین گریپ فروت دادند و به دسته دیگر بدون پکتین گریپ فروت . دسته اول عمر بیشتر داشته و بعد از تشریح جسد آنها به هیچ وجه اثری از تصلب شرائین مخصوصا در شریان‌های اکلیلی قلب و آئورت دیده نشد در حالیکه دسته دوم که فقط غذاهای چرب مصرف کرده بودند مبتلا به تصلب شرائین و کلسترل بالا شده بودند .دانشمندان ژاپنی چند سال پیش آزمایش‌هائی در مورد اثر گریپ فروت روی سرطان بر روی موشها انجام دادند . به موشهائی که مبتلا به سرطان بودند عصاره گریپ فروت تزریق کردند و با کمال تعجب ملاحظه کردند که رشد غده سرطانی در آنها متوقف شد و پس از چندی همه آنها بهبود یافتند . آنها نتیجه گرفتند که در گریپ فروت و مخصوصا در پوست آن ماده ضد سرطان وجود دارد .

۱۰- هسته گریپ فروت نیز خواص بسیاری دارد زیرا میکروب کش و ضد قارچ است البته عصاره هسته گریپ فروت بصورت قرص و کپسول در فروشگاه‌های گیاهان دارویی و یا بعضی از داروخانه‌ها موجود است می‌توانید خریداری کرده و مصرف کنید و یا اینکه هسته‌های گریپ فروت را جمع آوری کرده و خشک کنید سپس در داخل آسیاب برقی ریخته و پودر کنید و هر روز مقدار یک قاشق چای خوری از آنرا با آب میل کنید یا اینکه بهتر است همه گریپ فروت را با پوست سفید آن و هسته آن در داخل مخلوط کن برقی ریخته و مصرف کنید.

مضرات:

گریپ‌فروت را نباید به همراه تعدادی از داروها خورد زیرا اثر آنها را چند برابر می‌کند به طور مثال کسی که داروی فشار خون مصرف می‌کند اگر آنرا با گریپ فروت بخورد اثر دارو بسیارتر شده و شخص فشار خونش به شدت پائین می‌آید و خطرناک است.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.