خواندنی‌هایی درباره موسیقی متن هاچ زنبور عسل + دانلود

سهشنبه ۹ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

ردپای یکی از بزرگترین موسیقیدان‌های جهان در یک انیمیشن معروف

کمتر کسی را در ایران می‌توان یافت که iبه نوعی از داستان ˝هاچ زنبور عسل˝، بی‌خبر باشد و نداند که این زنبور کوچک و دوست داشتنی برای پیدا نمودن و رسیدن iبه مادرش چه رنج‌ها و مرارت‌هایی را تحمل نکرده است.

به گزارش تفسیری سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، بی‌تردید شخصیت اصلی این سریال کارتونی، یعنی “هاچ” که در ایران ناهید امیریان شمس‌آبادی iبه جای آن صحبت نموده یکی از نوستالژیک‌ترین شخصیت‌های کارتونی است که شاید کمتر کسی از آن خاطره نداشته باشد.

“هاچ زنبور عسل” انیمه‌ای ۹۱ قسمتی است که در سال ۱۹۷۰ میلادی در استودیو Tatsunoko Production ژاپن ساخته شده است.

دلائل ماندگاری این کارتون تلویزیونی علاوه بر کشش‌های دراماتیک، تدوین بسیار دقیق انیمه‌ها و صدالبته دوبله بسیار عالی آن iبه زبان فارسی، استفاده از ملودی “پرواز زنبور عسل” (Flight Of The Bumblebee) اثر معروف “ریمسکی کورساکف” در تیتراژ و متن این کارتون است که بر غنای این انیمیشن تلویزیونی اضافه نموده است.

“ریمسکی کورساکف” بدون شک از بزرگترین آهنگسازان روسیه و از غول‌های موسیقی دوره رمانتیک است که مجموعه آثار او iبه سبب استفاده عظیم از ارکستراسیون و رنگ‌آمیزی سازها در زمره iبهترین آثار تاریخ قرار گرفته‌اند.

درک و فهم وی در شناخت و درک موسیقی سبب شد تا iبه عنوان یکی از بزرگترین موسیقیدانان تاریخ شناخته شود و شاگردانی همچون؛ “سرگئی پروکفیف” و “ایگور استراوینسکی” را تربیت کند که از بزرگترین آهنگسازان قرن بیستم می باشند.

ملودی “پرواز زنبور عسل” از اپرای‌ تزار سالتان و “آواز هندی” از اپرای‌ سادکو دو قطعه‌ بسیار مشهور از آثار این موسیقیدان برجسته می باشند. کورساکف‌ در قطعه‌ “پرواز زنبور عسل” با هنرمندی‌ همه‌ و تنها با سازهای‌ آکوستیکی‌ (غیرالکترونیک‌) صدای‌ پرواز زنبور عسل‌ را iبه‌ بسیارزیبایی‌ تقلید کرده‌ است‌.

ملودی “پرواز زنبور عسل” از معروف‌ترین و در عین حال دشوارترین ملودی‌های تاریخ موسیقی است که بارها و بارها توسط سایر هنرمندان و دوستداران موسیقی کورساکف اجرا شده و در واقع می‌توان گفت مشهورترین اثر وی است.

کورساکف‌ iبه‌ سبب‌ در آمیختن‌ صداهای‌ خیالی‌ در ارکسترش‌، بسیار‌ سریع مشهور شد؛ آثاری‌ مانند؛ “کاپریچپو اسپاگنول” (۱۸۸۷) و “پیش‌درآمد عید پاک‌ روسی” (۱۸۸۸) از این‌ نمونه‌ می باشند. وی‌ بالغ‌ بر پانزده‌ اپرا بر اساس‌ تاریخ‌ و ادبیات‌ عامیانه‌ روسیه‌ تصنیف‌ کرد و اپرای‌ “دوشیزه‌ برفی” (۱۸۸۲)، “سادکو” (۱۸۹۸) و “تزار سالتان”‌ (۱۹۰۷) از معروف‌ترین‌ آنهاست‌.

وجه‌ مشخصه‌ آثار ریمسکی‌ کورساکف‌، توجه‌ iبه‌ فرهنگ‌ غنی‌ و کهن‌ شرق‌ است‌، ضمن‌ اینکه‌ از ارزش‌های‌ ملی‌ فرهنگ‌ روسیه‌ نیز غفلت‌ نکرده‌ است‌.

نمونه‌‌های مختلف از اجرای ملودی “پرواز زنبور عسل” اثر “ریمسکی کورساکف” را ار لینک‌های زیر دانلود نمایید.

پرواز زنبور عسل (ارکسترال)

پرواز زنبور عسل (پیانو)

پرواز زنبور عسل (ویلون)


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.