خواننده یا بازیگر؛ جو شهرت یا طبع آزمایی

هنرمندان بسیاری بوده اند که با کسب موفقیت در گونه مالوف هنری خود، به طبع آزمایی در دیگر شاخه های هنری پرداخته اند.

نمونه واضح چنین اتفاقی که این روزها مسبوق به سابقه نیز نیست و در عرصه هنری کشور نیز پیشتر دیده شده، فعالیت بازیگران مطرح سینما در عرصه خوانندگی و یا برعکس است.

هرچند نمی توان از انگیزه مالی در اتخاذ چنین رویکردی غافل شد، اما به نظر می رسد، این دست از هنرمندان، پرده عریض و طویل سینما یا قاب فراگیر تلویزیون یا فضای پهن کنسرت را برای ‘دیده شدن’ بیشتر کافی نمی دانند و برای ارضا غریزه بی پایان شهرت از شاخه ای بر شاخه دیگر پریده و هوا تازه می کنند؛ حتی با باور آنکه، هرگز شنیده نشوند و … !

جریان پرشتاب حضور بازیگران سینما در عرصه خوانندگی این روزها چنان رونق گرفته که کامبیز روشن روان آهنگساز و موسیقیدان پیشکسوت را به واکنش واداشته و وی در گفت وگوی اعلام کرده که بازیگران را جو می گیرد و خواننده می شوند.

وی همچنین ورود هنرپیشگان به عرصه موسیقی را ورود افراد غیر متخصص به حرفه ای دانسته که که نیاز به تخصص ویژه دارد.

در این پیوند، این روزها در پیشخوان فروشگاه ها و سوپرمارکت ها، در کنار آلبوم موسیقی خوانندگان متنوع و جدید، آلبوم موسیقی – آواز – ‘بهرام رادان’ و ‘محمدرضا هدایتی’ به چشم می خورد.

‘بهرام رادان’ که فعالیت سینمایی خود را با فیلم ‘شور عشق’ آغاز کرد، به تازگی آلبوم خود را با عنوان ‘روی دیگر’ روانه بازار موسیقی کرده است.

این ستاره جوان سینما که کسب عنوان سیمرغ بهترین بازیگر مرد در جشنواره بین المللی فیلم فجر را در کارنامه هنری خود دارد، در آلبوم ‘روی دیگر’ صدای خود را به رخ طرفدارانش کشانده است.

محمدرضا هدایتی نیز که با مجموعه های طنز به کارگردانی مهران مدیری از جمله نقش ‘طغرل’ سریال ‘پاورچین’ جلوه کرد، آلبوم موسیقی ‘ماه می‌خنده’ را منتشر کرده است.

هرچند هدایتی، در سریال ‘در چشم باد’ با بازی و خواندن قطعه ای قدیمی، خاطره این مجموعه تلویزیونی جذاب را در ذهن مخاطبان ماندگارتر کرده است.

در کنار این دو بازیگر سینما و تلویزیون، فهرست بلندبالایی از هنرمندانی دیده می شود که در کنار فعالیت بازیگری، دست بر آتش موسیقی و بویژه خوانندگی داشته اند.

مهران مدیری را می توان از جمله هنرمندان این فهرست برشمرد. بازیگری که با بهره گیری هوشمندانه از ظرفیت طنازی خود جایگاه دست نیافتنی در میان همقطارانش کسب کرده است.

وی که با مجموعه تلویزیونی طنز ‘ساعت خوش’ چهره، با ‘شب های برره’ تثبیت، و با سریال ‘قهوه تلخ’ به جایگاه بی بدیلی در عرصه ساخت چنین آثاری دست یافته، در سال ۱۳۷۹ آلبوم موسیقی خود را با عنوان ‘از روی سادگی’ منتشر کرد.

فعالیت خوانندگی مدیری فقط به این آلبوم ختم نشد؛ وی افزون بر آوازخوانی تیتراژ پایانی فیلم سینمایی ‘همنفس’، تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی ‘شب های برره’ را با صدای خود و ترجیح بند ‘بیا بریم کوه، کدوم کوه’ به ثبت رساند که با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

آخرین فعالیت موسیقی مدیری که می توان به آن اشاره کرد، خوانندگی تیتراژ پایانی مجموعه ‘قهوه تلخ’ است.

محمدرضا گلزار، شهاب حسینی، امین حیایی، حامد بهداد و برزو ارجمند دیگر بازیگرانی هستند که استعداد موسیقایی خود را در محک نقد قرار داده اند.

اما گام زدن از عرصه بازیگری به خوانندگی هیچگاه جاده ای یک طرفه نبوده و گاه مشاهده شده که خوانندگانی وارد فضای بازیگری شده اند.

‘حمید خندان’ خواننده جوان و پاپ کشور از خوانندگانی است که سال ها پیش با فیلم ‘قلب های آرام’ ساخته مجید مظفری در مدیوم سینما جای گرفت.

‘محمدرضا عیوضی’ نیز که با ترانه ‘همدلی از همزبونی بهتره’ در تیتراژ پایانی مجموعه خواند به شهرت رسید، بازی در قاب تلویزیون را با مجموعه تلویزیونی ‘کژدم ۳۳’ تجربه کرد.

‘رضا صادقی’ خواننده جوان بندرعباسی نیز که با آلبوم موسیقی ‘مشکی پوش’، در معرض توجه مخاطبان قرار گرفت، را می توان آخرین نمونه از خوانندگانی نام برد که بازی در سینما را تجربه کرده است.

فیلم ‘بدون خداحافظی’ ساخته احمد امینی که سال گذشته با بازی وی در جشنواره سی ام فجر به نمایش در آمد، قرار است طی ماه های آتی اکران عمومی شود.

روایتی برداشت گونه از زندگی رضا صادقی در ‘بدون خداحافظی’ به رغم بازی ناموفق وی، منجر به تولید اثری شده که سوژه کهنه ‘سفر از گمنامی به شهرت’ را دستمایه کار قرار داده است.

هرچند پدیده ورود بازیگران به عرصه خوانندگی و برعکس، بیش از هر پدیده ای در فضای هنری جلوه گری می کند، اما بنظر می رسد مدخل بی تناسب ورود به سایر عرصه ها نیز بسته نیست و نقشه راه خود را دارد.

در این بی تناسبی، شاهد آنیم که ‘بازیگران به مجری’، ‘مجریان به بازیگر’، ‘مجریان به خواننده’ و ‘خوانندگان به مجری’ و فوتبالیست ها به بازیگر’ تبدیل می شوند.

از :امید غیاثوند

فراهنگ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۶۹۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.