خودروسازان از خیر تسهیلات هزار میلیارد تومانی گذشتند

نعمت‌بخش:

خودروسازان از خیر تسهیلات هزار میلیارد تومانی گذشتند

عصر خودرو : در حالیکه پیش از این معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو و دریافت ۲۵۰ میلیارد تومان توسط سایپا خبر داده بود، دبیر انجمن خودروسازان ایران با تکذیب دریافت این مبلغ از سوی سایپا، از انصراف دو خودروساز بزرگ کشور از دریافت این تسهیلات خبر داد.

به نقل از ایسنا احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: شرایط غیر قابل قبول بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی راهی جز انصراف از دریافت آن را برای خودروسازان باقی نگذاشته است.
وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات با شرط بازپرداخت شش ماهه مسبوق به سابقه نبوده و از نظر منطقی نیز توجیه‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: این در حالی است که خودروسازان می‌توانند تسهیلات را به صورت مستقیم و با مدت بازپرداخت بیش از یک سال از بانک‌ها دریافت کنند و دیگر نیازی به چند ماه پیگیری برای اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار نبود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: البته در این خصوص نیز مشکل ذی‌نفع واحد و محدودیت سقف اعتبار تسهیلات برای خودروسازان وجود دارد و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند تسهیلاتی را در سال جاری دریافت کنند. علاوه بر آن در سال حمایت از تولید ملی برخی بانک‌ها سقف اعتباری تسهیلات خودروسازان را کاهش نیز داده‌اند.
وی افزود: این وضعیت در حالی است که کارگروه حمایت از تولید اختیارات هیات دولت را داشته و مصوبات آن مصوبه دولت محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر بانک مرکزی به مصوبه دولت عمل نمی‌کند، بهتر است که دولت کارگروه حمایت از تولید را منحل کند.
او خاطرنشان کرد: ایران خودرو و سایپا از دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی شورای پول و اعتبار منصرف شده و مطالب منتشر شده در خصوص دریافت ۲۵۰ میلیارد تومان از این تسهیلات توسط شرکت سایپا درست نیست.
چندی پیش کارگروه حمایت از تولید با پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ایران خودرو و سایپا موافقت کرد. پرداخت هزار میلیارد تومان از این مقدار به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و به بانک مرکزی ابلاغ شد. پس از آن معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان از این تسهیلات به سایپا خبر داد.

چهارشنبه ۲۹ شهریور   ۹:۳۰


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.