خودروسازی اروپا در انتظار توفان

خودروسازی اروپا در انتظار توفان

Bookmark and Share

حدود دوهفته به نمایشگاه خودرو پاریس مانده و خودروسازان اروپایی هر یک با معرفی مدل‌های تازه خود را برای حضوری پررنگ در این نمایشگاه آماده می‌کنند اما ذهن مدیران این کارخانه‌ها را بیشتر از نمایشگاه پاریس، بحرانی عمیقی به خود مشغول کرده که بر خودروسازی اروپا سایه انداخته است. 

پنج سال پیاپی است که فروش خودروسازان در اروپا رو به کاهش است. دلیل این کاهش، کوچکتر شدن حجم اقتصاد کشورهای اروپایی، عدم تمایل مردم به خرید و سخت‌تر شدن دریافت وام بانکی برای خرید اعلام شده است. 

این وضع باعث شده فروش خودرو به پایین‌ترین سطح خود در هفده سال گذشته رسیده است و پیش‌بینی می‌شود روند کاهش فروش تا سه سال دیگر ادامه داشته باشد.  امسال در اروپا براساس خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها چهارده میلیون دستگاه خودرو فروخته خواهد شد که یک میلیون کمتر از سال ۲۰۱۱ و چهار میلیون کمتر از سال ۲۰۰۸ است. 

ایتالیا بیشتر از بقیه کشورها ضربه دیده است. فروش در این بازار به سطح سال ۱۹۷۹ برگشته و در نتیجه فیات در موقعیت بدی قرار گرفته است. بزرگترین خودروساز ایتالیا امسال تعطیلات تابستانی در کارخانه‌هایش را طولانی‌تر کرد و عرضه نسل جدید مدل پونتو را هم به تأخیر انداخت. 

موقعیت خودروسازان فرانسوی هم تعریفی ندارد. فروش رنو ۱۹ درصد و فروش پژو ۱۵ درصد کاهش یافته است. کارخانه‌ها با ۷۶ درصد از ظرفیت تولید مشغول کارند. پژو که بعد از فولکس‌واگن دومین کارخانه خودروسازی در اروپا است اعلام کرده که یک کارخانه‌اش در فرانسه را تعطیل می‌کند و هشت هزار نفر را اخراج خواهد کرد. 

در صورتی که وضعیت بازار به همین ترتیب ادامه پیدا کند، پیش‌بینی شده تا چند سال دیگر ظرفیت اضافه ساخت خودرو در اروپا به حدود هفت میلیون دستگاه برسد و مؤسسه مالی یو‌بی‌اس هزینه این اضافه ظرفیت را ۹ میلیارد و هفتصد میلیون دلار تخمین می‌زند.  

وضعیت بحرانی باعث شده تا برخی خودروسازان به فکر کمک گرفتن از اتحادیه اروپا بیفتند. اما تلاش سرجیو مارکیونه، مدیر فیات-کرایسلر که همزمان رئیس اتحادیه خودروسازان اروپایی است برای ایجاد یک اتحاد بین خودروسازان برای کمک گرفتن از اتحادیه اروپا به نتیجه‌ای نرسیده است و آقای مارکیونه مقاومت خودروسازان آلمانی را دلیل این عدم اتحاد می‌داند. 

خودروسازان آلمانی از بقیه وضع بهتری دارند. محصولات آن‌ها ورای قاره اروپا در آمریکا و چین خوب فروش می‌رود و این باعث کاهش نگرانی آن‌ها شده است. اما با این حال به جز مرسدس بنز و آئودی، فروش بقیه روندی کاهشی دارد و فورد و جنرال موتورز که بخش اروپایی‌شان در آلمان مستقر است پیش‌بینی کرده‌اند که امسال یک میلیارد دلار ضرر کنند. 

با این همه خودروسازانی که در چین و آمریکا بازار خوبی دارند هنوز می‌توانند به بقای خود امیدوار باشند اما بعید نیست با این وضع یکی از کارخانه‌هایی که اروپا بازار اصلی فروشش است ورشکست شود. 

در صورت بحرانی شدن صنعت خودروسازی، کارخانه‌ها می‌توانند به کمک موقتی دولت‌ها برای فرار از ورشکستگی امیدوار باشند اما کلید خروج از این بحران در بلند مدت به دست خود خودروسازان خواهد بود. در غیر این صورت بحرانی که گریبانشان را خواهد گرفت از آنچه در دهه سی رخ داد سخت‌تر و مهلک‌تر خواهد بود. 

عکس بالای صفحه از جنیفر اسپرانزا {+}
برچسب ها : خودروسازی اروپا | صنعت خودروسازی | بحران | سرجیو مارکیونه | تاریخ : ۲۰۱۲/۰۹/۱۶
  • استفاده از مطالب و تصاویر این سایت تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.