خودروهای داخلی هم قیمت محصولات خارجی

دبیر انجمن خودروسازان ایران به برخی شبهات مطرح شده در خصوص صنعت خودروی داخلی پاسخ داد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صنعت خودرو ایران یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در مقایسه با دیگر صنایع داخلی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی اظهارات در خصوص این صنعت ظلم به کارگران و مدیران شاغل در واحدهای خودروسازی کشور است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال عنوان شده که چرا صنعت خودرو تا این حد به تسهیلات بانکی وابسته است و چرا عدم ارائه تسهیلات موجب کاهش قابل توجه تولید خودرو در سال جاری شده است که دلیل این امر را باید در مشکلات محیط کسب و کار و همچنین قوانین سیستم بانکی جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: در گذشته شورای پول و اعتبار سقف سود شرکت‌های لیزینگ خودرو را ۱۷ درصد تعیین کرده بود که به همین دلیل فعالیت تمام لیزینگ‌های خودرویی متوقف شد. به این ترتیب خودروسازان ناچار شدند از منابع خود تسهیلات خرید اقساطی را در اختیار خریداران خودرو قرار دهند.

نعمت‌بخش افزود: سال گذشته حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی ایران خودرو و سایپا درگیر فروش اقساطی محصولات به خریداران شد، در حالی که در صورت فعالیت شرکت‌های لیزینگ، این مبلغ کلان می‌توانست صرف توسعه این صنعت شود.

وی با بیان اینکه وابستگی خودروسازان به منابع بانکی در سال‌های اخیر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: ‌تا چند سال پیش به دلیل پایین بودن تیراژ تولید خودرو، خریداران محصولات را به صورت یک ساله و بیشتر پیش خرید کرده و از این طریق منابع مالی مورد نیاز صنعت خودرو تامین می‌شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل رشد قابل توجه تولید خودرو، دیگر شرایط پیش فروش یک ساله و بلندمدت وجود نداشته و به همین دلیل این منبع مالی خودروسازان نیز قطع شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: بعضا مطرح می‌شود که صنعت خودرو ایران انحصاری است، در حالیکه هم‌اکنون ۲۲ خودروساز در کشور وجود دارند که بیش از ۶۰ تا ۷۰ نوع خودرو را تولید می‌کنند که در کنار آن شاهد واردات قابل توجهی نیز هستیم، بنابراین انحصار در صنعت خودرو ایران معنا ندارد.

وی افزود: همچنین عنوان شده که صنعت خودروی ایران قابل رقابت با خودروسازان خارجی نیست و این در حالی است که صنعت خودرو یکی از پیشرفته‌ترین صنایع کشور است که در سال‌های اخیر جهش زیادی در بخش کمیت و کیفیت محصولات داشته است.

نعمت‌بخش با بیان اینکه نمی‌توان تفاوت بین محصولات داخلی و خارجی را منکر شد، تصریح کرد: باید توجه کرد که مشکلات محیط کسب و کار که در حال حاضر گریبانگیر صنایع داخلی است، در خارج از کشور وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که صنعت خودرو قابلیت رقابت کامل با تولیدکنندگان خارجی را داشته باشد.

‌وی اظهار کرد: برخی معتقدند که قیمت خودرو در ایران نسبت به خودروهای تولیدی در خارج از کشور بالاتر است، در حالیکه آمار و ارقام نشان می‌دهد خودروهای داخلی با قیمتی برابر با خودروهای مشابه خارجی، تولید و عرضه می‌شوند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.