خودروهایی که در ایران لوکس می‌شود

۱۲ تیرماه ۱۳،

خودروهایی که در ایران لوکس می‌شود

Bookmark and Share

ایسنا: خودروهای خارجی موجود در ایران در حالی بسیار لوکس به نظر می‌رسند که بیشتر آن‌ها از نظر استانداردهای جهانی در رده خودروهای معمولی مورد استفاده طبقه حقوق بگیر و قشر متوسط شهری، قرار می‌گیرند.

رشد شدید نرخ ارز در کنار تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی وارداتی به کشور را به شدت افزایش داده است.

این موضوع سبب شده خودروهایی که در سطح جهان و به‌ویژه در کشور سازنده، کاملا معمولی و مورد استفاده اقشار متوسط شهری و طبقه حقوق بگیر می باشند، در ایران تبدیل به خودروهای لوکسی شوند که تنها اقشار مرفه جامعه توانایی خرید آن‌را دارند.

در واقع لوکس قلمداد شدن این خودروها در ایران نه به سبب ارزش ذاتی و آپشن‌های کیفی و رفاهی این خودروها بلکه به سبب قیمت بسیار بالای آن‌ها در مقایسه با حقوق و درآمد طبقه متوسط شهری است.

از نظر استانداردهای جهانی، هیچ یک از خودروهای هیوندایی و کیا موجود در ایران لوکس محسوب نمی‌شوند. طبق این استانداردها، خودروهایی با قیمت بالاتر از ۶۰ هزار دلار به‌النسبه لوکس تلقی می‌شوند و خودروهایی با قیمت کمتر از ۶۰ هزار دلار، خودروهایی با کلاس پایین و متوسط محسوب می‌شوند.

با این حال خودروی اسپورتیج که قیمت خرده فروشی آن از سوی شرکت تولیدکننده در جهان حدود ۱۹ هزار دلار تعیین شده، در ایران به قیمت حدود ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هیوندایی سوناتای ۲۱ هزار دلاری نیز در ایران به قیمت حدود ۱۵۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

قیمت سورنتو نیز در حالی در ایران به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده که قیمت جهانی آن حدود ۲۴ هزار دلار است. قیمت جنیسیس ۳۴ هزار دلاری نیز در ایران به حدود ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

بنابراین براساس استانداردهای جهانی بیشتر خودروهای خارجی عرضه شده در ایران خودروهایی با کلاس پایین و متوسط می باشند. با این حال با فرض دلار ۳۰۰۰ تومانی و حذف تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار ایران حداقل به نصف کاهش خواهد یافت در آن صورت دیگر نمی‌توان اسپورتیج ۷۰ میلیونی و سوناتای ۷۵ میلیونی را خودروهای لوکسی دانست زیرا از نظر قدرت خرید اقشار متوسط شهری، دیگر برای این قشر پرجمعیت دست نیافتنی نخواهند بود.

برچسب ها : واردات خودرو | بازار خودرو در ایران | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۸/۱۳
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.