خودروهای بدون راننده گوگل از تست ایمنی سربلند بیرون آمدند

گوگل موفقیت در آزمون های ایمنی را به معنای قانونی بودن اتومبیل های خودران می داند

به گزارش اسوشیتد پرس، کریس ارمسون، مدیر پروژه ی خودرو بدون راننده گوگل طی نامه ای به وزیر حمل و نقل آمریکا یعنی آنتونی فاکس، برنامه ی گوگل برای فروش اتومبیل های خودران بدون فرمان و پدال را با وی در میان گذاشته است؛ برنامه ای که به نظر می رسد کاملاً سرراست باشد: ارمسون می گوید وقتی یک اتومبیل خودران قادر است از پس آزمون های ایمنی استاندارد دولتی بر بیاید، باید برای استفاده در جاده ها قانونی باشد. ارمسون اضافه می کند رگولاتورها می توانند «بر اساس نگرانی های ایمنی، شرایطی برای استفاده از این خودروها وضع کنند». با این وجود مشخص نیست این شرایط یا نگرانی ها دقیقاً چه می توانند باشند.

در ماه های اخیر، رگولاتور ها، خودروسازان، و شرکت های فناوری همگی علاقه ی خود به سرعت یافتن قانونگذاری های لازم برای برطرف کردن موانع قانونی خودرو بدون راننده را ابراز کرده اند. قوانین فعلی که بسیاری از آنها چند دهه قدمت دارند، تماماً با در نظر گرفتن انسان به عنوان راننده ی خودرو طراحی شده اند و عوض کردن آنها می تواند چند سال طول بکشد. همین روز گذشته، اداره ی ملی ایمنی و حمل و نقل جاده ای آمریکا خاطرنشان کرد اگر شرکت های خودروساز، برای مثال به صورت غیر رسمی با استاندارد کردن ترمز اضطراری خودکار موافقت نکنند، به کارگیری قانونی رسمی در این زمینه می تواند سه سال دیگر نیز طول بکشد. فاکس در ماه ژانویه اعلام کرد تا نیمه ی سال قوانین «نمونه»ای برای تدوین سیاستی یکپارچه و ملی در قبال اتومبیل های خودران پیش نویس خواهد شد. او شرکت های خصوصی را نیز به مشارکت در این فرایند تشویق کرده بود.

گوگل، و به ویژه ارمسون، یکی از برجسته ترین مبلغان مزایای فناوری خودرو بدون راننده بوده اند؛ اتومبیل هایی که به عقیده ی خیلی ها اگر در سطح وسیع به کار گرفته شوند می توانند مرگ و میر تصادفات رانندگی را به حداقل ممکن و حتی صفر برساند. اما به نظر می رسد این فناوری لا اقل در برخی موارد بسیار سریع تر از چارچوب های قانونی مربوطه حرکت کرده و اتومبیل های تماماً خودران مثل خودروهای گوگل را از لحاظ حقوقی در وضعیتی مبهم و بلاتکلیف قرار داده است. ارمسون درست اوایل همین هفته در جلسه ی کنگره در مورد فناوری خودروهای بدون راننده شرکت کرده بود که به نظر می رسید بسیاری از قانونگذاران درگیر در این مسئله را تحت تأثیر قرار داده باشد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.