خودروهای تولیدی با استانداردهای یورو ۴ با مشکل مواجه می شوند

۱۱ام بهمن ،

درهمین رابطه یکی از خوانندگان خبرآنلاین می نویسد: چرا خودروسازها چند ماهی است برای تحویل خودرو با استانداردهای یورو ۴ مبلغ بیشتری از مصرف کنندگان می گیرند در حالیکه هنوز بنزین یورو ۴ تولید نشده است.مگر استفاده بنزین یورو ۲ در خودرو با استاندار یورور ۴ به سیستم خودرو لطمه وارد نمی کند؟
این درحالی است که دبیرانجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود عدم توزیع سوخت یورو ۴ چرا خودروسازان از چند ماه پیش نسبت به خودرو با استاندارد یورو ۴ اقدام کرده‌اند؟ گفت: طبق مصوبه ۱۶ اسفند سال قبل، این موضوع را به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد خودروسازان ایرانی اعلام کردیم و آنها نسبت به واردات موتور و اجزای خودرو با استاندارد یورو ۴ اقدام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تندر ۹۰، خودروهای ۲۰۶ و مگان نیز با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شوند، افزود: این خودروها نیز به مشکل خودروهای وارداتی دچار خواهند شد.
نعمت‌بخش ادامه داد: خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ از خریداران ۷۰۰ هزار تومان بیشتر دریافت می‌کنند، در حالی که به سبب عدم توزیع سوخت با استاندارد مناسب، در مدت یک سال و نیم و یا پس از پیمایش ۲۰ هزار کیلومتر، کاتالیست این خودروها باید عوض شود.
وی با اشاره به توجیه بعضی نمایندگان سازمان محیط زیست که عنوان می‌کنند با وجود عدم توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو ۴، چه طور خودروهای وارداتی که با این استاندارد تولید شده‌اند، در استفاده از سوخت یورو ۲ مشکلی ندارند؟ گفت: تولید‌کنندگان خودروهای وارداتی با تغییر تنظیمات ECU این خودروها مانع از آلارم‌دهی آن به سبب مصرف سوخت یورو ۲ می‌شوند اما کاتالیست کانوکتور این خودروها که باید حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کند، با پیمایش ۲۰ هزار کیلومتر آسیب می بیند.
دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: به این ترتیب پس از پیمایش ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر، خروجی اگزوز این خودروها مطابق با استاندارد یورو ۴ نخواهد بود و موتور این خودروها نیز در طولانی مدت آسیب خواهد دید و حداقل ۲۰۰ هزار تومان برای تعویض کاتالیست آنها باید هزینه شود.
وی با بیان اینکه از مسئولان وزارت صنعت خواسته‌ایم تا جلسه‌ای در دولت برای پیگیری این موضوع برگزار کنند، گفت: این جلسه در هیئت دولت و یا کارگروه حمایت از تولید برگزار خواهد شد.
به گفته وی، در حال حاضر دستگاه‌های معاینه فنی در کشور نیز مجهز به تشخیص ایراد کاتالیست‌ها نیستند.
نعمت بخش ادامه داد: خودروهای تولیدی به صورت CKD مانند تولیدات کرمان خودرو نیز براساس استاندارد یورو ۴ سفارش‌گذاری شده‌اند که در صورت نبود بنزین مناسب، مانند خودروهای وارداتی دارای ایراد فنی خواهند شد.
 

/۴۵۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.