خودروهای وارداتی گران می‌شود

۱۲ تیرماه ۱۳،

خودروهای وارداتی گران می‌شود

Bookmark and Share

مصوبه تازه دولت برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی سبب خواهد شد قیمت این خودروها بین هفت تا یازده میلیون تومان افزایش یابد. 

دولت روز قبل میزان تازه پرداخت عوارض و اسقاط خودرو فرسوده برای خودروهای تک سوخته بنزین سوز یا نفت گاز سوز را تصویب کرد. براساس این مصوبه تازه برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، از این پس خودروهایی که مصرف سوخت آنها زیر شش لیتر است باید برای شماره‌گذاری هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده، خودروهایی با مصرف سوخت بین شش تا ده لیتر هزینه اسقاط چهار خودروی فرسوده و خودروهای با مصرف بالای ده لیتر هزینه اسقاط شش دستگاه خودرو فروسوده را پرداخت کنند. 

یک واردکننده خودرو به روزنامه دنیای اقتصاد گفته با توجه به اینکه مصرف سوخت بیشتر خودروهای وارداتی بین شش تا ده لیتر در هر صد کیلومتر است، مصوبه‌ تازه خودروهای وارداتی مجاز را با یک افزایش قیمتی هفت تا حدود یازده میلیون تومانی همراه‌ می‌کند. 

مجتبی شفیعی، رییس ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت به دنیای اقتصاد گفته «با توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی طی یک سال‌ونیم قبل، نسبت تعداد خودروهای اسقاطی با قیمت خودروهای وارداتی به هم ریخته و حتی کاهش هم یافته بود؛ زیرا قیمت خودرو سه برابر شد، اما تعداد خودروهایی که باید توسط واردکنندگان اسقاط‌ می‌شد همچنان ثابت بود.»

آقای شفیعی می‌گوید ستاد حمل و نقل و سوخت تقاضا کرده بود تا واردکنندگان دو برابر تعداد تصویب شده خودروی فرسوده از رده خارج کنند، اما دولت میزان کمتری را تصویب کرد. به نقل از او  رقم‌‌هایی که واردکنندگان باید برای اسقاط خودروهای فرسوده بپردازند و از آن به عنوان شوک قیمتی نام می‌برند، واقعا برای آنها رقم قابل‌توجهی نیست. 

رییس ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت سوخت می‌گوید «کسی که حاضر است ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید یک خودرو بپردازد، هفت یا ده میلیون اضافه‌ برایش رقمی نیست ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که با افزایش تعداد برگه‌‌های اسقاط عواید بسیار بسیاری نصیب جامعه‌ می‌شود، عوایدی نظیر بهبود روند اسقاط خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوا، کاهش سوانح جاده‌ای و در نتیجه خروج سریع‌تر فرسوده‌‌ها و همچنین تسریع در نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی کشور.»

در حال حاضر ۳۵۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده با عمر بیشتر از بیست سال در ایران وجود دارد و روزنامه دنیای اقتصاد تخمین می‌زند که با مصوبه تازه سالانه ۱۶۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود. 

در پنج ماهه اول سال جاری ۱۶ هزار و ۹۵۹ دستگاه خودرو به ایران وارد شده است. 

با وجود افزایش یک میلیون تومانی کمک دولت برای اوراق کردن خودروهای فرسوده و مصوبه تازه برای واردات، بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده به سبب نبود تسهیلات بانکی مناسب و کاهش عرضه خودرو مایل نیستند تا ماشین‌هایشان را اوراق کنند. 

برچسب ها : خودروسازی ایران | بازار خودروی ایران | تاریخ : ۲۰۲۴/۱۰/۰۹
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.