خودروی دیزل؛ اصرار دولت انکار خودروسازان

گردآوری شده توسط گروه خودرو ممتازنیوز

خودروی دیزل؛ اصرار دولت انکار خودروسازان

Bookmark and Share

مدیرانی که در چند سال قبل تولید خودروهای دیزل در ایران را تشویق می‌کردند اکنون به بالاترین رده‌های دولت رسیده‌اند و می‌خواهند به زودی ثمره تلاش‌هایشان را ببینند. آنها عرضه بیشتر خودروهای دیزل را راهی برای کاهش آلودگی می‌دانند. اما بدبینی خودروسازان ایران عرضه این خودروها را در آینده نزدیک در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. 

در سال ۱۳۸۹ و بعد از ۴۵ سال شماره گذاری خودروهای دیزل در ایران آزاد شد. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همزمان با بیست میلیون دلار کمک بلاعوض از ایران خودرو خواست تا روند ساخت موتور دیزل در این کارخانه را سریع‌تر کند و سیاست دولت از تشویق ساخت خودروهای گازسوز به تشویق ساخت خودروهای دیزل تغییر کرد. {+}

 در آن زمان محمد رضا نعمت زاده مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بود. او حالا وزیر صنعت است و انتظار دارد ثمره این سرمایه‌گذاری را در بازار ببیند. اکبر ترکان، مشاور رییس جمهوری و عباس کاظمی، مدیرعامل کنونی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از دیگر متولیان خودروهای سواری دیزل در ایران بوده‌اند و حالا که به مراتب بالای اجرایی رسیده‌اند به نظر عرصه برای ساخت این خودروها هموار است. 

اما خودروسازان ایران هنوز برای ساخت ماشین‌های دیزل آماده نیستند. یک مدیر ارشد صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد گفته «طراحی و تولید انبوه یک موتور دیزلی چهارسال زمان می‌خواهد.» این مدیر ارشد، که دنیای اقتصاد نامش را فاش نکرده است، تاکید می‌کند برای تولید یک خودروی دیزلی «تنها تولید موتور کافی نیست و بعضی قسمت‌های خودرو نیز باید تغییر داده شود.» به نقل از او حتی ساخت ماشین با موتور دیزل وارداتی هم تا دوسال زمان نیاز دارد تا این موتور در ایران مونتاژ شود و خودروهای موجود متناسب با این موتور تغییر داده شود. به نقل از این مدیر صنعت خودرو با توجه به افزایش قیمت ارز ساخت خودروی دیزل با موتور وارداتی مقرون به صرفه نیست. {+}

در طول سال های قبل خودروسازان خبر از ساخت و آزمایش موتور دیزل داده‌اند اما هرگز چشم انداز دقیقی از زمان تولید انبوه و عرضه خودرو با این موتورها ترسیم نشده است. 

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم به همین روزنامه گفته «خودروسازان قراردادهایی با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت داشته‌اند که آنها به تعهدات خودشان عمل نکرده‌اند و پولی که قرار بود برای تولید موتور [دیزل] پرداخت شود به صورت کامل به خودروسازان پرداخت نشده است.» 

به گفته آقای نعمت‌بخش خودروسازان نمونه اولیه موتور دیزل را ساخته‌اند و توان تولید وجود دارد اما به عقیده او زیر‌ساخت‌های دیگر آماده نیست. اشاره آقای نعمت بخش به ابهام دربارهٔ عرضه گازوییل است. موضوعی که خودروسازان همیشه آن را مهمترین مشکل بر سر راه عرضه خودروهای دیزل عنوان می‌کنند. 

این مشکلی است که به نقل از عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امسال حل خواهد شد. آقای کاظمی پیش‌بینی کرده است از اواخر امسال گازوییل کم گوگرد در جایگاه های سوخت در کشور عرضه شود و سهم گازوییل در سبد سوخت کشور به ۲۴ درصد برسد. به نقل از او اولویت عرضه این سوخت با مسیرهای پر رفت و آمد تهران و استان‌های حاشیه دریای خزر است. 

محمد رضا نعمت زاده هم در اولین صحبت‌هایش بعد از رسیدن به وزات صنعت اعلام کرد تعرفه واردات خودروهای دیزل را نسبت به ماشین های بنزینی کمتر خواهد کرد و تعرفه خودروهای هیبرید و الکتریکی را هم به بیست درصد کاهش خواهد داد. {+}

جدی بودن دستگاه اجرایی در افزایش تعداد خودروهای دیزل به خیابان‌ها و جاده ها را می‌توان از گفته‌های محمدرضا فیض‌آبادی مدیرعامل تازه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز دریافت. او می‌گوید «اگر برای پیش بردن این طرح نیاز به واردات این موتور باشد حتما این کار را انجام می‌دهیم» آقای فیض آبادی می‌گوید در حال حاضر وانت‌های دیزل با موتورهای وارداتی در حال تولید است و اگر این کار برای خودروسازان صرفه نداشت قطعا این کار را نمی‌کردند.  

برچسب ها : خودروسازی ایران | موتور دیزل | خودروهای دیزل | تاریخ : ۲۰۲۴/۱۱/۱۷
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.