خودسرانه آنتی هیستامین نخورید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ بعضی اشخاص خودسرانه برای کاهش علایم آلرژی داروهایی مانند آنتی‌هیستامین
مصرف می‌کنند در حالی که این داروها فقط یکی از واسطه‌ها را مهار می‌کند و
گاهی لازم است واسطه‌های دیگری که هنگام بروز آلرژی در بدن تشکیل می‌شود،
کنترل شود.

در فصل پاییز به سبب اینکه گرده‌افشانی درختچه‌ها، درختان، علف‌ها و… بیشتر انجام می‌شود، آلرژی‌های فصلی هم بیشتر بروز می‌کند. گردوغبار هم در این فصل بیشتر است و بعضی اشخاص به عواملی که در این گردوغبار وجود دارد، حساسیت نشان می‌دهند. علاوه بر اینها، میوه‌های پاییزی مانند انواع انگور هم می‌توانند از عوامل مهم بروز آلرژی باشند…

انواع حساسیت پاییزی

حساسیت‌های پاییزی می‌توانند تظاهرات مختلفی در پوست یا مخاط داشته باشند. بسیار از اشخاص تصور می‌کنند آلرژی فقط مخاط دستگاه تنفسی تحتانی و فوقانی یا گوش و چشم را درگیر و دچار علایم می‌کند، ولی این‌طور نیست و ممکن است حتی مخاط‌های دستگاه گوارش هم درگیر ‌شوند، بنابراین بسیار از اشخاص را می‌بینیم که دچار دردهای شکمی و روده‌ای ناشی از عوامل آلرژی‌‌زا می‌شوند. حتی گاهی خانم‌ها با دردهای رحمی مراجعه می‌کنند، چون در این اندام‌ هم عضلات صاف وجود دارد که می‌توانند تحت‌تاثیر واسطه‌ها و مدیاتورهای آلرژی، انقباض پیدا کنند و دردناک شوند.

آلرژی حتی می‌تواند عروقی باشد. مثال بارز آن میگرن است به طوری که گاهی اشخاص علایمی از میگرن را در فصل‌های مختلف از جمله در پاییز نشان می‌دهند که به سبب آلرژی به ماده غذایی یا هوایی که استنشاق می‌کنند، است.

چه باید کرد؟

افرادی که زمینه آلرژی دارند، باید بیشتر مراقب باشند. به طور مثال وقتی گردوغبار بیشتری در فضا وجود دارد و هوا نامساعد است، تا جایی که امکان دارد، از رفتن به خارج از منزل صرف‌نظر کنند ولی اگر مجبورند این کار را انجام دهند، باید شیشه‌های اتومبیل را بالا بکشند تا گردوغبار وارد نشود و همیشه ماسک همراه داشته باشند تا اگر ضرورت پیدا کرد، از آن استفاده کنند.

علاوه بر این، از آنجا که بسیاری از عواملی که در هوا وجود دارند، می‌توانند سبب ایجاد خارش و اشک‌ریزش چشم شوند، استفاده از عینک بسیار ضروری است چون می‌تواند جلوی ورود عوامل حساسیت‌زا به چشم را بگیرد.

افرادی هم که به تجربه دریافته‌اند مصرف بعضی میوه‌های پاییزی سبب ایجاد علایم حساسیت در آنها می‌شود، بهتر است از مصرف آن میوه‌ها پرهیز کنند.

خودسرانه آنتی‌هیستامین نخورید

کسانی که قبلا پرونده‌ای نزد متخصص آلرژی دارند، بهتر است اگر می‌دانند در این فصل علایم حساسیتشان شدت می‌یابد یا بروز می‌کند، حتما به پزشک خود مراجعه کنند تا پیشنهاد‌های ویژه‌ای برای این فصل به آنها شود. کسانی هم که برای اولین بار دچار این حساسیت‌ها شده‌اند، بهتر است به متخصص مراجعه کنند. بعضی اشخاص خودسرانه برای کاهش علایم آلرژی داروهایی مانند آنتی‌هیستامین مصرف می‌کنند در حالی که این داروها فقط یکی از واسطه‌ها را مهار می‌کند و گاهی لازم است واسطه‌های دیگری که هنگام بروز آلرژی در بدن تشکیل می‌شود، کنترل شود. از سوی دیگر، آنتی‌‌هیستامین‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها برای بعضی اشخاص پیشنهاد نمی‌شود به طور مثال بعضی انواع این دارو به سبب خواب‌آور بودن، به هیچ‌وجه برای راننده‌ها تجویز نمی‌شود؛ چون سبب می‌شود در خطر بیفتند، پس مصرف خودسرانه آنتی‌هیستامین‌ها چندان جایز نیست.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.