خودکفایی برنج ۳ سال تمدید شد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

111-90.jpg

طبق آنچه وزیر جهاد کشاورزی در سال ۸۹ وعده داده بود باید تا دو سال بعد در تولید برنج به خودکفایی می‌رسیدیم، امسال باید نیاز سه میلیون تنی کشور از شالیزارها تامین و درهای واردات به روی برنج‌های خارجی بسته می‌شد اما مسوولان وزرات کشاورزی خودکفایی برنج را سه سال به تعویق انداخته و طرح خودکفایی را به تازگی به تصویب رسانده‌اند.

به گزارش تفسیری خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار بود وزارت جهاد کشاورزی با کاهش ضایعات برنج، توسعه سطح زیر کشت این محصول در استان‌های غیرشمالی و از همه مهم‌تر افزایش عملکرد در واحد سطح با معرفی ارقام پرمحصول به این مهم دست یابد اما مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و علوفه وزارت جهاد کشاورزی به تازگی از تصویب نهایی طرح خودکفایی برنج کشور خبرداده و مدیریت در نهاده‌های کشاورزی، کاهش بها‌های تولید و ضایعات را از مهمترین نیازها در این طرح برشمرده است.

به گفته کابلی توسعه کشت ارقام پرمحصول برنج از راهکارهای اساسی برای رسیدن به خودکفایی در این طرح در نظر گرفته شده است.

همچنین به نقل از معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران هنوز زیرساخت‌های رسیدن به خودکفایی برنج فراهم نمی باشد و برای این امر زیرساخت‌ها و امکانات در حال تهیه است.

طبق اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز تا سه سال دیگر در تولید برنج خودکفا می‌شویم چراکه باید بیش از ۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای این استان و ۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران تحت کشت رقم برنج گوهر قرار گیرد که در این صورت دیگر نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

با وجود اینکه طی سال‌های اخیر ارقام پرمحصول از جمله شیرودی، گوهر، خزر و … به کشاورزان معرفی شده این ارقام تقریبا دو برابر ارقام محلی برداشت می‌شود و کیفیت آن‌ها نیز در بازار مصرف مورد استقبال واقع شده است اما به سبب سیاست‌های نادرست خرید تضمینی و همچنین پایین بودن قیمت‌های خرید کشاورزان رغبت چندانی به کشت ارقام پرمحصول ندارند.

در حالی که سیاست خرید تضمینی یکی از مهم‌ترین راهکارهای رسیدن به خودکفایی برنج محسوب می‌شود به نقل از دبیر انجمن برنج ایران طی سال‌های اخیر دیر اعلام شدن قیمت‌های خرید تضمینی تاثیری در میزان سطح زیر کشت کشاورزان نداشته است.

علیزاده شایق اظهار نمود: در صورتی که باید قیمت‌های خرید تضمینی برنج در بهمن ماه اعلام شود و کشاورزان در اسفندماه بذر خود را خریداری و زمین‌شان را آماده می‌کنند، این نرخ‌ها در فروردین اعلام می‌شود که عملا هیچ تاثیری در توسعه سطح زیرکشت ارقام پرمحصول ندارند و کشاورزان بذر خود را خریداری نموده و در حال آغاز کشت می باشند.

در این زمینه غلامرضا خانکشی‌پور – عضو موسسه تحقیقات برنج – تصریح نمود: خودکفایی برنج الزاماتی دارد که فراهم نمودن این الزامات نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف بوده و تنها وزارت جهاد کشاورزی در آن دخیل نمی باشد.

وی افزود: ‌همه اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خودکفایی انجام داده با واردات بی‌رویه برنج از هم می‌پاشد که در این جهت برنامه راهبردی خودکفایی تهیه شده و الزاماتی برای همه بخش‌های مربوطه از جلمه وزارت جهاد کشاورزی، استانداران استان‌های شمالی، وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده است تا در یک برنامه سه ساله با هماهنگی این دستگاه‌ها بتوانیم به خودکفایی در تولید برنج دست یابیم.

خانکشی‌پور گفت: پیش از این قرار بود تا سال ۹۱ به خودکفایی برنج برسیم که تاخیر در قیمت‌گذاری ارقام پرمحصول و عدم توسعه کشت این ارقام، واردات بی‌رویه برنج و ضایعات بالا مانع از اجرای طرح خودکفایی شد.

عضو موسسه تحقیقات برنج تاکید نمود: ‌ارقام گوهر و شیرودی دو رقم پر محصول و مهم می باشند که با توجه به برداشت شش و هشت تنی آنها ضروری است در این زمینه سرمایه‌گذاری شود چراکه این ارقام بازارپسند بوده و می‌تواند جایگاه مناسبی در کنار ارقام بومی داشته باشند.

طرح خودکفایی برنج کشور اولین بار در سال ۷۹ تدوین شد و قرار بود طی حدود ۱۰ سال به نتیجه برسد که در سال ۸۹ صادق خلیلیان اعلام نمود با توسعه سطح زیر کشت ارقام پرمحصول تا سال ۹۱ خودکفا خواهیم شد که امسال هم برداشت برنج همه شده و بر اساس طرح خودکفایی تازه تا سه سال آینده در تولید این محصول استراتژیک خودکفا و بی‌نیاز از واردات خواهیم شد.

امسال با افزایش ۱۰۰ هزار تنی برنج تولید این محصول به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت اما میزان نیاز کشور حداقل سه میلیون تن است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.