خودگردانی بیمارستان‌ها، کیفیت آموزش علوم پزشکی را تهدید می‌کند

۲۶اردیبهشت،

health.jpg

دستیار فوق تخصصی بیمارستان شهیدرجایی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: خودگردانی بیمارستان‌های آموزشی سبب بروز مشکلات فراوانی برای بیمارستان‌های آموزشی شده و آموزش علوم پزشکی را در این بیمارستان‌ها با مشکل مواجه کرده است.

دکتر کوروش وحیدشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر بازنگری جدی در اجرای طرح خودگردانی بیمارستان‌های آموزشی در سال جاری، گفت: آموزش گروه‌های علوم پزشکی دارای جنبه‌های متفاوتی از دیگر حوزه‌های دانشگاهی است.

وی افزود: مهمترین بخش علوم پزشکی در بیمارستان‌ها به صورت بالینی به دانشجویان انتقال داده می‌شود، بنابراین همزمانی آموزش با ارائه خدمت به بیماران،‌ این رشته را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده و این حوزه دانشگاهی را با تمام حوزه‌های آموزشی دیگر که به طور ایزوله در محیط آرام و منظم دانشگاه اتفاق می‌افتد، متفاوت کرده است.

وی با اشاره به ادغام آموزش پزشکی و بهداشت و درمان بعد از پیروزی انقلاب، افزود: این اولین ویژگی متفاوتی است که در کشور ما آموزش علوم پزشکی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر دارد، اگرچه اجرای آن چالش‌های بسیاری در پی داشت، اما به طور کلی اقدامی اساسی در جهت شکل دادن محیط مشخص و متفاوت برای آموزش علوم پزشکی در کشور بود و شواهد نشان می‌دهد بسیاری از کشور های پیشرفته هم اکنون به دنبال اجرایی کردن این طرح می باشند.

اختلاف کیفیت آموزش در بیمارستان‌های آموزشی، مناسب نیست

دستیار فوق تخصصی قلب کودکان با بیان اینکه ارزیابی بیمارستان‌های آموزشی نشان می‌دهد که از نظر محیط آموزشی این بیمارستان‌ها به سبب فراوانی و تنوع بیماران دچار مشکل خاصی نیستند، گفت: این نکته مثبتی در جهت آموزش دانشجویان در محیط واقعی محل کار آینده آنها است، اما متاسفانه سطح آموزش در بیمارستان‌ها و در مکان‌هایی که قطب‌های آموزشی علوم پزشکی شکل گرفته‌اند بسیار بالاتر و در بعضی بیمارستان‌ها بسیار پایین است که این مسئله مناسب نیست.

وی با اشاره به وجود بعضی از مشکلات در بیمارستان‌های آموزشی، تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که بیمارستان‌های آموزشی با آن درگیر می باشند و دیگر حوزه‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده است، مسئله خودگردانی بیمارستان‌ها و بودجه‌های بیمارستانی است که سبب کاهش کیفیت آموزش علوم پزشکی شده است.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در خصوص طرح خودگردانی بیمارستان‌ها در سال تازه، اظهار کرد: بهتر است مطالعه‌ای اساسی در خصوص علل و نتایج اولیه اجرای این طرح انجام شود و درستی و نادرستی این تصمیم مجددا مورد بازنگری قرار گیرد.

وحیدشاهی با اشاره به متفاوت بودن شرایط و هزینه‌ها در بیمارستان‌های آموزشی نسبت به سایر بیمارستان‌ها، گفت: هزینه‌ها در بیمارستان‌های آموزشی بسیار بالاتر از سایر بیمارستان‌ها است به سبب اینکه بسیار از امکانات باید جهت آموزش صرف شود و آموزش دانشجو و دستیار هزینه‌های بیمارستان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین طلب بیمارستان‌های آموزشی از بیمه‌ها است، بنابراین باید اقدامی انجام شود که بیمه‌ها بدهی‌های خود را به بیمارستان‌ها پرداخت کنند در حالی که هم اکنون بیماران خدمات را دریافت می‌کنند، اما بیمه‌ها هزینه آن را به بیمارستان‌ها پرداخت نمی‌کنند.

دستیار فوق تخصصی قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی با بیان اینکه بازنگری در طرح خودگردانی بیمارستان‌ها و وصول طلب بیمارستان‌های آموزشی از بیمه‌ها سبب تزریق نیروی و انرژی تازهی به حوزه مالی بیمارستان‌ها می‌شود، اظهارکرد: طبیعتا این مسئله امکان تهیه تجهیزات درمانی و آموزشی بروزتر و بهتری را در بیمارستان‌ها فراهم می‌کند و سبب ارتقای کیفیت آموزش و درمان خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.