خورش کرفس

۲۱ام بهمن ،

مواد لازم: نیم کیلو گوشت ران گوسفند ۲ عدد کرفس متوسط نیم کیلو نعنا و جعفری ۲ قاشق سوپخوری پیاز سرخ کرده یک استکان آبلیمو یا آب نارنج به قدر کافی نمک و فلفل طرز تهیه: گوشت را چند تکه…

مواد لازم:

نیم کیلو

گوشت ران گوسفند

۲ عدد

کرفس متوسط

نیم کیلو

نعنا و جعفری

۲ قاشق سوپخوری

پیاز سرخ کرده

یک استکان

آبلیمو یا آب نارنج

به قدر کافی

نمک و فلفل

طرز تهیه:

گوشت را چند تکه کرده و آن را با کمی روغن مقداری سرخ می کنیم. سپس با پیاز و ۲ لیوان آب و کمی نمک می گذاریم تا با حرارت ملایم بپزد. سپس کرفس ها را شسته، خرد کرده و با ۳ قاشق سوپخوری روغن کمی تفت می دهیم. بعد از آن جعفری و نعنای خرد شده را به کرفس اضافه می کنیم تا با کرفس کمی سرخ شوند.

نمک ، فلفل و کمی زردچوبه را به گوشت اضافه می کنیم. سپس صبر می کنیم تا خورش کاملاً بپزد و جا بیفتد. درانتها، بعد از پختن خورش، آبلیمو یا آب نارنج را هم اضافه می کنیم. حالا خورش آماده سرو می باشد.

نکات تغذیه ای:

طی مطالعات گوناگون مشخص شد، موادی در کرفس وجود دارد که سبب کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می شوند.

مواد مغذی بیشتر سبزیجات در اثر پختن کاهش می یابد، ولی در مورد کرفس اینطور نیست. خاصیت غذایی کرفس پخته با خام یکسان است و یک لیوان کرفس خام یا پخته، ۱۵ درصد نیاز روزانه ویتامینC و ۱۲ درصد نیاز روزانه پتاسیم و ۶ درصد نیاز روزانه کلسیم را فراهم می کند.

کرفس مواد مضر را دفع می کند . کرفس کلیه و مثانه را تمیز می کند . از تولید سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند و ملین است .

دانشمندان بر این عقیده اند که کرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق تمیز کردن کلیه و مجاری ادرار.

کرفس بوی بد دهان را ازبین می برد. تجربه نشان داده است که یک وعده غذای کرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می شوند، با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می کند. کسانی که از بوی بد دهان رنج می برند، باید هرروز مقداری کرفس میل کنند. در صورتی که نتیجه ای نداد بایستی به پزشک مراجعه کرد . از قدیم گفته اند که کرفس سبب شادی و شادابی می گردد.

شبکه اجتماعی تبیان

آشپزی و شیرینی پزی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.