خوزستان بزرگترین تولید کننده بذر کشور

استان خوزستان بزرگترین تولید کننده بذور پرورشی ،مادری و گواهی شده کشور است.

به گزارش ایانا  :رییس سازمان با بیان این مطلب اظهار داشت : همه ساله برای کاشت محصولات کشاورزی خصوصاً محصولات استراتژیکی همچون گندم و ذرت ،بذور گواهی شده مورد استفاده قرار می گیرد که استان خوزستان در سال گذشته با تولید ۸۶ هزار و ۷۴۵ تن انواع بذور گواهی شده در سه طبقه پرورشی ،مادری و گواهی شده بزرگترین تأمین کننده این نوع بذور در سطح کشور بوده است.

کیخسرو چنگلوایی با اشاره به جایگاه تحقیقات کشاورزی در چرخه ی تأمین بذور گواهی شده تصریح نمود : استان خوزستان با داشتن مراکز تحقیقات کشاورزی اهواز و صفی آباد و همچنین چندین ایستگاه تحقیقاتی بطور مستمر در حال تحقیق و تولید ارقام مقاوم پر محصول و مناسب شرایط آب و هوایی استان می باشند.

وی به مراحل تهیه بذور اشاره نمود و گفت : پس از به ثمر رسیدن هر طرح و تهیه بذور اولیه ،این بذور تحویل مزارع پرورشی برای تکثیر گردیده و در مرحله ی بعد بذر حاصل از مزارع پرورشی از طریق مزارع مادری تکثیر و طی هر مرحله ضمن بوجاری عمل ضدعفونی نیز صورت می گیرد.

رییس سازمان با تأکید بر نقش بخش خصوص در تولید بذور تصریح نمود : در سال جاری نیز ۲۰ تن بذر پرورشی ،۳ هزار تن بذر مادری و ۵۰ هزار تن بذر گواهی شده توسط شانزده شرکت خصوصی تولید خواهد شد.

چنگلوایی ضمن تأکید بر استفاده از بذور گواهی شده توسط کشاورزان به مزایای بذور یاد شده اشاره نمود و گفت : کاهش آلودگی مزارع به علف های هرز ،آفات و بیماری های گیاهی و افزایش عملکرد در واحد سطح را می توان از اهم مزایای این بذور ذکر نمود.

وی خاطر نشان ساخت :برای ترویج فرهنگ استفاده از بذور گواهی شده امسال از ۷ هزار ریال قیمت مصوب بذر گندم یک هزار و ۳۵۰ ریال بصورت یارانه پرداخت می شود و کشاورزان فقط ۵ هزار و ۶۵۰ ریال بابت هر کیلوگرم گندم بذری گواهی شده می بایست پرداخت نمایند.

رییس سازمان با بیان این مطلب که در طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ افزون بر ۴۴۴ هزار تن بذور گواهی شده در سه طبقه پرورشی ،مادری و گواهی شده تولید شده تصریح نمود : در سال ۱۳۸۴ میزان تولید بذور گواهی شده در استان ۳۷ هزار و ۵۴۰ تن بوده است که در سال ۱۳۹۰ این میزان به ۸۶ هزار و ۷۴۵ تن رسیده است.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.