خونریزی لثه را جدی بگیرید!

یک متخصص بیماری‌های لثه گفت: خون‌ریزی دندان‌، تغییر رنگ لثه‌ و تغییر فرم و شکل آن از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری لثه است.

 

fear-dentist

 

به گزارش “۱ پارس” به نقل از ایسنا, دکتر مژگان پاک‌نژاد عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران گفت: خون‌ریزی‌ لثه در سطوح مختلف بیماری می‌تواند خود به خود یا بر اثر یک محرک مثل غذا خوردن یا مسواک زدن اتفاق بیفتد که خون‌ریزی با وجود محرک نشان‌دهنده مراحل ابتدایی و مرحله خود به خودی نشان‌دهنده مراحل پیشرفته بیماری است.

 

وی در خصوص علت خون‌ریزی اظهار کرد: پس از تخریب و پایین رفتن استخوان‌های لثه و الیافی که دندان را به لثه وصل می‌کند، لثه ملتهب شده و دچار خون‌ریزی می‌شود.

 

این استاد دانشگاه افزود: اگر التهاب یا آماس لثه در مراحل پیشرفته همراه با ترشحات چرکی باشد به عنوان عفونت شناخته می‌شود. دکتر پاک‌نژاد با بیان اینکه تغییر رنگ لثه از دیگر نشانه‌های بیماری است، افزود: رنگ طبیعی و عادی لثه صورتی است که اگر این رنگ به قرمز آتشین یا قرمز متمایل به آبی تغییر پیدا کند، نشان‌دهنده این است که در لثه خون جریان نداشته و متوقف شده است.

 

وی افزود: لثه، حالتی مانند لبه چاقو دارد و لثه نرمال باید زاویه داشته و به آرامی روی دندان قرار گیرد. همچنین لثه نباید خیلی متورم باشد و اگر از این حالت‌ها خارج باشد، دارای مشکل است.

 

به گفته وی، لثه بین دندانی برجسته و همراه با افزایش حجم به گونه‌ای که روی دندان را بپوشاند نیز نشان‌دهنده لثه بیمار است. این متخصص بیماری‌های لثه با تاکید بر اینکه لقی دندان یکی از علائم بیماری لثه در مراحل پیشرفته است، افزود: دندان‌ها در یک چارچوب استخوانی قرار دارند و مستقیما به لثه متصل نیستند و لثه روی آن قرار دارد.

 

اگر استخوان زیر دندان‌ها تحلیل برود، دندان‌ها لق شده و ممکن است در حالی که کاملا سالم باشند از جا دربیایند. وی با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به صورت موقت علائم بیماری لثه را مخفی کند، افزود: با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، علت اصلی بیماری درمان نمی‌شود و پس از مدتی بیماری باز‌می‌گردد.

 

وی اضافه کرد: با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یکسری از میکروارگانیسم‌هایی که در به وجود آمدن بعضی از بیماری‌ها نقش دارند تا حدی سرکوب شده و التهاب‌ها را کاهش می‌دهند و در نتیجه خون‌ریزی و قرمزی لثه‌ اندکی بهبود می‌یابد اما پس از مدتی بیماری بازمی‌گردد.

 

دکتر پاک‌نژاد با بیان اینکه درمان قطعی بیماری‌های لثه به میزان پیشرفت بیماری و نوع آن متفاوت است، افزود: اولین قدم در درمان بیماری‌های لثه پیشگیری است و اگر روش‌های بهداشت دهان و استفاده از انواع مسواک، خمیردندان و دهان‌شویه و اطلاع از نحوه استفاده از آنها به درستی به افراد آموزش داده شود، از بروز بسیاری از بیماری‌های لثه جلوگیری خواهد شد.

 

وی ادامه داد: رعایت بهداشت دهان علاوه بر پیشگیری از بیماری در جلوگیری از پیشرفت و درمان آن نیز بسیار موثر است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در مراحل خیلی پیشرفته بیماری‌های لثه ممکن است که جراحی نیاز باشد.

 

وی در پایان اظهار کرد: درمان بیماری‌های لثه ۵۰ تا ۶۰ درصد به عهده خود بیمار است و هر بیمار باید علاوه بر نکات بهداشتی بر اساس نوع بیماری و به صورت مکرر مثلا هر شش ماه یک بار ویزیت شود.

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.