خونریزی موقع مسواک زدن علامت چیست؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


اولین علامت وجود جرم دندان، خونریزی هنگام مسواک زدن و همچنین تغییر فرم و رنگ لثه به صورت قرمزی و افزایش حجم لثه است.


خونریزی لثه موقع مسواک زدن

دکتر پریسا مهر اشتیاق، دندانپزشک دربارهٔ جرم دندان اظهار داشت:

«علت وجود جرم دندان، پلاک دندانی است و اگر فردی به طور مداوم مسواک نزند، پلاک دندانی به مرور کلیسیفیه می‌شود و محل تجمع میکروب‌های مختلف می‌شود.

تجمع میکروب‌ها سبب التهاب لثه و در نهایت تحلیل لثه و استخوان فک می‌شود.

اولین علامت وجود جرم دندان، خونریزی هنگام مسواک زدن و همچنین تغییر فرم و رنگ لثه به صورت قرمزی و افزایش حجم لثه است.

امروزه درمان جرم‌گیری دندان با وسایل تازهی انجام می‌شود که مکانیزم آن ایجاد لرزش است که سبب جدا شدن جرم از دندان می‌شود.

جرم‌گیری دندان در چند جلسه انجام می‌شود و باید بیمار در فاصله بین جلسات، طبق دستورات دندانپزشک عمل کند و بهداشت را کاملا رعایت کند و از دهان‌شویه‌های مخصوص استفاده کند.

این باور غلطی در جامعه است که جرم‌گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند، زیرا با آمدن تجهیزات روز به بازار مانند تجهیزات آلتراسونیک صدمه‌ای به مینای دندان وارد نمی‌شود

اگر نیاز به جرم‌گیری دندان در فرد به تعویق بیفتد، سیر بیماری لثه پیشرفت خواهد کرد و حتی می‌تواند منجر به از دست دادن استخوان دور دندان، لقی دندان و حتی در مواردی از دست دادن دندان شود.

اگر جرم‌گیری به صورت حرفه‌ای انجام شود، هیچ صدمه‌ای به مینای دندان وارد نمی‌شود. البته بعد از جرم‌گیری رعایت دقیق بهداشت دندان ضروری است، چرا که در غیر اینصورت احتمال بازگشت جرم وجود دارد.

یک سری تغییرات رنگی روی دندان که به واسطه تغذیه و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، نیازی به جرم‌گیری ندارند و با جرم گیری از بین نمی روند.»

جرم دندان

دکتر نعمتی انارکی، متخصص ترمیمی دندان در این باره می گوید:

«با افزایش سن به سبب عملکرد دندان‌ها و صدماتی که ممکن است در طول زندگی فرد به دندان وارد شود، یک سری تغییرات ضربه‌ای یا سایشی به وجود می‌آید.

برای درمان دندان‌های این دسته اشخاص، باید نگاه متفاوتی نسبت به یک فرد ۲۰ ساله داشته باشیم و کاری را انجام دهیم که علاوه بر زیبایی، عملکرد صحیحی هم داشته باشد.

متاسفانه شکستن موادغذایی سفت مانند پسته، فندق یا آبنات‌ها قبل از اینکه نرم و کوچک شوند، بین ایرانیان بسیار شایع است. ممکن است این کار در یکی دو بار اول صدماتی ایجاد نکند، ولی ترک‌های ریزی را در مینای دندان ایجاد می‌کند که این ترک‌ها سرانجام به هم می‌پیوندند و سبب شکسته شدن دندان می‌شوند.

یک سری عوامل ضربه‌ای نیز مانند خوردن سر کودک و یا لیوان به دندان وجود دارد که گریزی از آن نیست. علاوه بر این در اشخاص مسن سایش‌ها مسئله‌ساز می باشند که بسیار اوقات سبب از بین رفتن کامل مینای دندان می‌شود و عاج خارج می‌زند و دندان به سرما، گرما و فشارها حساس می‌شود.

خیلی اوقات می‌شنویم که فرد می‌گوید دندانم سالم بود، ولی لق شد و افتاد که این موضوع مربوط به بافت نگهدارنده اطراف دندان می گردد که جرم آن را از بین برده است

این باور غلطی در جامعه است که جرم‌گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند، زیرا با آمدن تجهیزات روز به بازار مانند تجهیزات آلتراسونیک صدمه‌ای به مینای دندان وارد نمی‌شود.

چکاپ‌های منظم و استفاده از نخ دندان در جلوگیری از ایجاد جرم بسیار موثر است، ولی در جامعه ما استفاده از نخ دندان جا نیافتده و از طرفی روش صحیح مسواک زدن مانع رسوب مواد معدنی در پای دندان ها می‌شود.

اگر جرم دندان درمان نشود، لثه را از بین می‌برد. در صورت بی توجهی به پیشگیری و درمان، جرم دندان، جرم به بافت‌های عمقی لثه نفوذ کرده و در نهایت منجر به تحلیل لثه می‌شود و بسیار اوقات می‌شنویم که فرد می‌گوید دندانم سالم بود، ولی لق شد و افتاد که این موضوع مربوط به بافت نگهدارنده اطراف دندان می گردد که جرم آن را از بین برده است.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت ممتاز


منابع:

ممتاز نیوز

فارس

مطالب مرتبط:

اگر دندان‌تان را جرم گیری نکنید چه می‌شود؟

جرم ‌گیری دندان، دوستی به ظاهر دشمن

اگر جرم‌گیری نکنید، دندانتان لق می‌شود

جرم دندان چگونه تشکیل می گردد؟

جرم گیری برای دندان مضر است؟

جرم دندان می تواند سبب مرگ اشخاص سالمند شود

دندان‌تان را جرم‌گیری کنید تا سکته نکنید

چرا از لثه خون می آید؟

وقتی خون جلوی لثه‌ها را می‌گیرد

۱۱ راه جلوگیری از خونریزی لثه

دلایل خونریزی از لثه

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.