خویی: زمینه همکاری شرکت های داخلی و خارجی فراهم است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

با توجه به محدودیت های تصریح شده در قانون اساسی، بخش خصوصی در ایران نمی تواند بعنوان یک “شرکت نفتی” عهده دار توسعه، تولید و مالکیت ذخائر هیدروکربنی باشد ولی خوشبختانه در سالهای اخیر مدیریت توسعه این میدانها بومی شده است و به هر حال ایجاد شرکت های توسعه دهنده میدان های نفت و گاز آغاز شده و می تواند گسترش نیز پیدا کند

خبراقتصادی: مهندس سید مصطفی خویی مدیرعامل گروه انرژی دانا، یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری حوزه نفت و گاز در ایران است.

وی در این گفت و گوی کوتاه دربارهٔ شرایط مناسب همکاری میان شرکت های داخلی و خارجی سخن گفته است.

به عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی چه ایرادات و انتقاداتی را متوجه قراردادهای جاری در صنعت نفت می دانید؟

 در چند سال قبل ایرادات و اشتباهات متعددی توسط مجامع مختلف نظیر خود شرکت های بین المللی نفت، گاز،  اقتصاددانان و حقوق دانان و حتی بعضی از کارشناسان صنعت نفت مطرح شده است که خوب است در فرآیند بازنگری که در حال انجام است، همه مسایل مورد بررسی قرار گیرد. به نظر من عمده این انتقادات ناشی از عدم شفاف بودن ریسک های قرارداد، روابط مالی شرکت های مجری با شرکت ملی نفت ایران، فقدان منطق برد- برد و همچنین عدم روشن بودن نحوه اجرای تعهدات پیمانکار در زمینه اجرای بخش داخلی  است.

حال که موضوع بازنگری در قراردادهای نفتی مطرح شده و کمیته ویژه ای برای این کار تعیین شده است، اولویت ها و ملاحظات شما برای قراردادهای تازه چیست؟

پیشنهاد می نماید موارد پیش گفته مورد بررسی قرار گیرند و پاسخ های روشن و شفاف برای سرمایه گذاران تهیه شود. سرمایه گذاران باید بصورت روشن پیش بینی و تحلیل داشته باشند که از قبل انجام قرارداد عوائد حاصل برای آنها به چه میزان خواهد بود و آثار مالی قوانین و مقررات داخل کشور که پیمانکاران ملزم به رعایت آنها می باشند، به چه میزان و در چه محدوده ای قرار خواهند گرفت.

به گفته اعضای کمیته مزبور، یکی از موضوعاتی که در بازنگری یاد شده مورد توجه قرار گرفته جوینت شدن شرکت های خارجی با پیمانکاران داخلی بوده است. به نظر شما چه زمینه های همکاری ای در این خصوص وجود دارد؟

در بسیاری از کشورهایی که  در حال توسعه میادین نفت و گاز می باشند این اقدام  نتیجه بسیار مثبتی داشته است. در ایران هم به قاعده این کار می تواند مقرون به موفقیت باشد بویژه اینکه در سالهای اخیر و در غیاب شرکت های خارجی، شرکت های داخلی متعددی با توان و ظرفیت خوب ایجاد شده اند.

  یکی از اقداماتی که در بعضی کشورهای نفتی دنیا مرسوم است اما کشور ما در موفقیت چندانی در آن نداشته، تشکیل “شرکت های نفتی” بوده است. به نظر شما به رغم سابقه طولانی کشف نفت در ایران ، دلایل عدم شکل گیری شرکت های نفتی در کشور ما چیست ؟آیا زمینه ها و الزامات تشکیل شرکت های نفتی در ایران  در حال حاضر وجود دارد؟

با توجه به محدودیت های تصریح شده در قانون اساسی، بخش خصوصی در ایران نمی تواند بعنوان یک “شرکت نفتی” عهده دار توسعه، تولید و مالکیت ذخائر هیدروکربنی باشد ولی خوشبختانه در سالهای اخیر مدیریت توسعه این میدانها   بومی شده است و به هر حال ایجاد شرکت های توسعه دهنده میدان های نفت و گاز آغاز شده و می تواند گسترش نیز پیدا کند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.