خیز صنعت برق برای قرار گرفتن بین ۱۰ کشور برتر جهان

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران گفت : پس از اتمام طرح های مهر ماندگار در بخش نیروگاهی کشور ایران از نظر تولید برق با یک پله صعود در جایگاه ۱۴ جهان قرار می گیرد.

مجید صالحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: قبل از بهره برداری از چند طرح مهر ماندگار ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۶۲۰۰۳ مگاوات بوده که با اتمام کلیه پرو‍ژه های مهر ماندگار توسط سازمان ۸۹۷۶ مگاوات دیگر به ظرفیت شبکه سراسری کشور افزوده شده و کل ظرفیت نصب شده به ۷۰۹۷۹ مگاوات می رسد.

وی افزود:تا کنون ۲۹۸۹۷ میلیارد ریال برای پروژه های مهر ماندگار دولتی و ۳۵۴ میلیارد ریال برای طرح های مهر ماندگار خصوصی هزینه شده است .

صالحی با بیان این که میزان نقدینگی مورد نیاز برای طرح های دولتی ۳۶۴۴۴ میلیارد ریال است اظهار داشت: میزان نقدینگی لازم برای طرح های خصوصی ۸۱۵ میلیارد ریال و ۹۴۰ میلیون یورو ارز خارجی از محل صندوق توسعه ملی است که در حال پیگیری بوده و مجوز دو نیرو گاه نیز داده شده است.

وی منابع تامین اعتبار پروژه ها را از محل صندوق توسعه ملی ، فروش اوراق مشارکت،منابع داخلی شرکت توانیر و منابع عمومی ذکر کرد.

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور تا چه مدت پاسخگوی کشور است عنوان داشت : مدت زمان آن بستگی به نیاز مصرف و شرایط بار و آب وهوایی دارد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت :در بخش نیروگاهی ۹۵ درصد ، دربخش انتقال ،توزیع و فوق توزیع ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم .

صالحی ادامه داد: به طور متوسط ۹۸ درصد تجهیزات مورد استفاده در اجرای طرح های صنعت برق ساخت داخل میباشد.

وی خاطرنشان کرد:پس از اتمام طرح های مهر ماندگار کشور ایران همچنان از نظر تولید برق در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه۱۴ را در اختیار خواهد داشت .

شایان ذکر است ایران هم اکنون در رتبه ۱۵ جهان از نظر تولید برق قرار دارد که ادامه روند موجود ،صنعت برق ایران خود را به ۱۰ کشور برتر جهان نزدیک می کند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.