خُرد نگری‌های رسانه‌ای و آبی که به آسیاب دشمن ریخته می‌شود

سینماپرس-گروه سینما/خبرگزاری فارس امروز یادداشتی را منتشر کرد که با واکنش پایگاه خبری هنر نیوز مواجه شد.

امروز دو رسانه تمام سعی خود را کردند تا در قالب یادداشت، نقد یا هرچیزی که خودشان نام گذاری کرده اند به یکدیگر آموزش دهند. گویی اختلافات طبیعی و غیر طبیعی که بین حوزه هنری و سینما رخ داده است فرصتی به دست ریز و درشت داده تا توانمندی خود را در هیزم ریختن به این جریان بیشتر کنند تا جایی که برای کلیک خوردن خبرها به پایگاه های و رسانه های خبری حمله می کنند.

این اتفاق از آن جایی شروع می شود که فارس گزارشی را از هیئت اسلامی هنرمندان و نشست آنها منتشر می کند و در یادداشتی در مورد آن می نویسد.

در این یادداشت که روی گزارش هیئت اسلامی هنرمندان آمده است نکاتی به شرح زیر آورده شده است:

«یکی از موضوعات قابل توجه، بحث در زمینه موضع گیری های اخیر حوزه هنری در مسائل سینمایی بود. در همین راستا موضوع کمیته سیاستگذاری سینمایی حوزه هنری که به تازگی با حضور اعضاء منتسب به تشکل منحله خانه سینما تغییر ظاهر داده، مورد نقد قرار گرفت و مطرح شد که جریانات اخیر با پشتوانه فکری این کمیته قوام یافته و موجب گردیده ریاست محترم حوزه هنری در مسیر اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده از سوی این کمیته قرار گیرد.»
این سایت همچنین در ادامه درباره مطرح شدن آقای شورجه به عنوان عضو شورای سیاستگذاری حوزه هنری عنوان کرد که وی بیش از دو سال است در این شورا حضور ندارد.

در پایان نیز اعضای هیات در جمع بندی ابراز امیدواری کردند که ریاست محترم حوزه هنری با تبری جستن از جریان انحرافی تشکل منحله خانه سینما، به فضای واقعی قانون گرایی روی آورد.

نگارنده با توجه به شأن و جایگاه والایی که برای این هیات قائل است، ابدا قصد تعریض و کنایه به آنها را ندارد اما از باب امر به معروف و نهی از منکر مواردی را متذکر می شود.

اقدام حوزه هنری در باب انتخاب فیلم های سینمایی برای اکران در سینماهای تحت پوشش خود، کاملا قانونی و منطبق بر آیین نامه های انجمن صنفی است. بر همین مبنا هم مدیر کل اداره نظارت بر نمایش فیلم وزارت ارشاد، اقدام حوزه هنری را قانونی دانسته و این موضوع را رسما اعلام کرده است.

در باب ورود اعضای خانه سینما به حوزه هنری، آیا در سینمای حرفه ای کسی پیدا می شود که سابقه عضویت در خانه منحله سینما را نداشته باشد؟ هر شورایی در هر سازمان و نهاد و شرکتی اگر بخواهد از فعالان سینما دعوت به همکاری کند، ناگزیر از دعوت کسانی است که عضو این تشکل بوده اند. مگر مدیران فعلی سینمای کشور عضو این خانه نبوده اند؟ آیا صرف عضویت مؤثر یا کم اثر در این خانه جرم است؟ آیا اعضای فعلی تشکل موسوم به اتحادیه تهیه کنندگان فیلم ایران از چنین سابقه ای بری هستند؟ آیا با همین استدلال نمی توان از حضور مؤثر جریان انحرافی خانه سینما در مدیریت کلان سینمایی کشور سخن گفت؟

از آن سوی رسانه هنر نیوز با اشاره به اشتباه های تحلیل فوق در سایت خود چنین منتشر کرده است:

این موضوع چند اشکال دارد که یکی از مهمترین‌های آن این است که ما هم می‌دانیم بسیاری از بدنه سینما عضو خانه سینما هستند اما تنها عده‌ای محدود از آن‌ها با تکروی‌های‌شان باعث شدند خانه سینما منحل شود و مراد از ورود اعضا بدون شک هم همان اعضاء هستند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد کسانی که همکنون وظیفه ساماندهی صنوف سینمایی را بر عهده دارند هم از اعضاء خانه سینما سابق هستند و این را شما که تحلیل می‌نویسید باید بدانید. در ضمن اگر تحلیلگران اندکی با ادبیات رسانه و ادبیات فارسی آشنا باشند!! می‌دانند «مجاز» در ادب فارسی به چه معناست و «علاقه کل» به چه معنا! (در این صنعت ادبی که بسیار هم در کلام روزمره حتی ما از آن اسفاده می‌کنیم؛ وقتی «کل» را می‌گوییم مرادمان «جزئی» از آن کل است که بسیار در ادب فارسی و البته ادبیات رسانه‌ای دیده شده است). حالا مراد از «جریان انحرافی خانه منحله سینما» همان افرادی است که در هیئت مدیره بوده و باعث تعطیلی شدند.

آنچه در پایان در رابطه با عملکرد بیشتر قابل توجه است؛ عدم انتشار خبری است که امروز جوابیه آن را منتشر ساخته است! که در نوع خود در عرصه خبر جالب است.

چه نیکو بود که رسانه ها با ارائه راهکارهای درست به جای آنکه ریز درشت را درگیر کنند به مشکلات نگاه کلان داشتند و مسائل فرهنگی را با نگاهی کارشناسانه و واقعی روی خروجی های خود قرار می دادند تا اینگونه فضای کشور بیشتر و بهتر رشد کند. زیرا این نوع نوشتن ها و جزئی نگری ها تنها کمک می کند رسانه های بیگانه از آب گل آلودی که رسانه های داخلی ایجاد کرده اند ماهی که سهل است نهنگ بگیرند.

انتهای پیام/

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۱۹۱


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.