خیز بینوایان برای اسکار ۲۰۲۴

۱۷م دیماه ،

بینوایان بار دیگر به صحنه سینما آمد. ۲۵سال پس از اجرای نمایش موزیکال بینوایان در تئاتر برادوی که ایده اصلی ساخت این فیلم شد، ۱۵۰سال پس از چاپ کتاب ویکتور هوگو و ۱۸۰سال پس از انقلاب فرانسه که بستر اصلی حوادث داستان است.

بینوایان بار دیگر به صحنه سینما آمد. ۲۵سال پس از اجرای نمایش موزیکال بینوایان در تئاتر برادوی که ایده اصلی ساخت این فیلم شد، ۱۵۰سال پس از چاپ کتاب ویکتور هوگو و ۱۸۰سال پس از انقلاب فرانسه که بستر اصلی حوادث داستان است شخصیت‌های داستان ویکتور هوگو این‌بار برپرده نقره‌ای ظاهر شده‌اند تا هم طرفداران ادبیات و هم دوستداران سینمای اقتباسی را به‌خود جلب کنند.
 فیلم سینمایی بینوایان محصول ۲۰۱۲به‌کارگردانی تام هوپر- که در سال ۲۰۱۱با فیلم «سخنرانی پادشاه» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد -روز‌های آخر سال (در ۲۵دسامبر) در آمریکا به اکران در آمد و قرار است در ۱۱ژانویه ۲۰۲۴اکران آن در انگلستان آغاز شود. برای این فیلم که با بودجه ۶۱میلیون دلاری ساخته شده کسب جوایز سینمایی بسیاری را پیش‌بینی می‌کنند. حتی بعضی معتقدند که هوپر می‌تواند امسال جایزه اسکار را برای دو سال متوالی به‌دست‌آورد و رکورد فرانسیس فورد کاپولا را تکرار کند.

ساخت این اقتباس سینمایی موزیکال از داستان بینوایان در سال ۱۹۸۸گرفته شده و قرار بود آلن پارکر این فیلم را کارگردانی کند. کامرون مکینتاش تهیه‌کننده معروف تئاتر، پروژه ساخت فیلم را دنبال می‌کرد. ساخت فیلم مدتی مسکوت ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۰رسما اعلام شد که تولید فیلم به‌زودی آغاز می‌شود. قرارداد با تام هوپر بسته و پس از مدتی نیز اعلام شد که هیوجکمن، راسل کرو و آن‌هاتاوی نقش‌های اصلی یعنی ژان والژان، ژاور و فانتین را بازی خواهند کرد. برای بازی در نقش فانتین کاندید‌اهای دیگری نیز از جمله کیت وینسلت، ماریون کوتیلارد و جسیکا بل مطرح شد اما سرانجام هاتاوی برای ایفای ‌این نقش انتخاب شد که برای بازی، موهای خود را تا ته کوتاه کرد. او در مورد این تغییر چهره گفت: اصلا فکر نمی‌کنم که قربانی شدم. این تغییرات خود یکی از جذابیت‌های بازیگری است.
فیلمبرداری در مارس ۲۰۱۲در انگلستان آغاز شد و هوپر هم از همان ابتدا اعلام کرد که این فیلم سه‌بعدی ساخته نمی‌شود. همچنین تمام قطعات موزیکال فیلم به‌طور زنده سر صحنه فیلمبرداری ضبط شدند. این شیوه هم برای کارگردان رضایت‌بخش بود هم برای بازیگران. هیوجکمن در این مورد گفت که این اجرای زنده خلاقیت بیشتری را به‌وجود آورده و حس بیشتر و واقعی‌تری را برای بازی به آنها می‌داد. علاوه بر این هیوجکمن و آن‌هاتاوی برای بازی در این فیلم حسابی لاغر شدند.
نقش کوزت جوان را آماندا زیفرید بازی می‌کند که تا مدت‌ها هم نقش کوزت و هم فانتین را تمرین می‌کرد تا اینکه سرانجام نقش کوزت به او رسید. آن‌هاتاوی برای به‌دست آوردن این نقش فانتین تلاش بسیاری کرد تا بتواند هوپر را راضی کند. جالب آنکه زمانی‌که بازی خود را در اکران ابتدایی این فیلم دید به‌شدت گریه کرد.
بازی هیوجکمن و راسل کرو دو بازیگر استرالیایی‌تبار نیز در مقابل هم جذابیت فیلم را دوچندان کرده است. در ۱۵دقیقه اول فیلم چهره هیوجکمن به سختی قابل تشخیص است. این به‌خاطر گریم سنگینی است که او در دوران محکومیت خود در زندان دارد. فیلمنامه بینوایان اقتباس شده از رمان معروف نویسنده فرانسوی ویکتور هوگوست که به بی‌عدالتی‌های اجتماعی و فقر مردم فرانسه می‌پردازد. آلان بوبیل و ویلیام نیکلسون نویسنده فیلمنامه‌‌ گلادیاتور به همراه شش نویسنده دیگر این فیلمنامه را به رشته تحریر در آورده‌اند.
تاکنون چندین اقتباس سینمایی از این رمان مشهور ساخته شده‌است که ازجمله مهم‌ترین‌های آن می‌توان به بینوایان ساخته بیل اگوست که در سال ۱۹۹۸ و با حضور لیام‌نیسون، جفری‌راش و اما تورمن اکران شد و یا نسخه قدیمی‌تر آن که در سال ۱۹۳۵ و به کارگردانی ریچارد بولیسلاوسکی و با حضور فردریک مارچ ساخته شد، اشاره کرد. اولین بار نیز چالز هوگو پسر ویکتور هوگو در سال ۱۸۶۳این داستان را بر صحنه تئاتر در فرانسه اجرا کرد. اولین فیلم بلند سینمایی بینوایان نیز در سال ۱۹۰۹ساخته شد و به نمایش در آمد. همچنین اولین نسخه هالیوودی این فیلم در سال ۱۹۳۵ساخته شد که فردریک مارچ و چالز لافتون نقش والژان و ژاور را در آن بازی کردند.
نکته جالب توجه دربارهٔ پوستر انتشار یافته توسط مسئولان سازنده بینوایان این است که با وجود حضور ستاره‌های فراوان در این فیلم سینمایی، مسئولان این پروژه تصمیم گرفته‌اند که عکس چهره ایزابل آلن، بازیگر خردسال این فیلم سینمایی روی پوستر نقش ببندد. ایزابل آلن در فیلم سینمایی بینوایان در نقش دوران خردسالی و کودکی کوزت بازی می‌کند. سبب انتخاب او برای بازی در این نقش شباهت بسیارش به اولین تصویری است که از این شخصیت کشیده شد.فیلم سینمایی بینوایان با استقبال خوبی از سوی منتقدین مواجه شده و تاکنون با ۱۹ نامزدی جوایز معتبر سینمایی از جمله گلدن گلوب نام آن میان فیلم‌هایی چون «آرگو»، «لینکلن»، «مرشد» و «سی دقیقه پس از نیمه شب» به‌عنوان فیلمی مطرح در اسکار ۲۰۲۴نام برده می‌شود. باید دید آیا فیلم موزیکال بینوایان می‌تواند پس از حدود ۱۰سال از موفقیت فیلم موزیکال شیکاگو برنده رقابت نفسگیر اسکار امسال باشد؟


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.