خیز جدید موارد سرپایی کرونا در کشور / بزودی واکسن را وارد می‌کنیم

وزیر بهداشت با تاکید بر پرهیز از هرگونه عادی انگاری و ساده انگاری از سوی مردم و مسوولان نسبت به کاهش موارد بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه این عادی انگاری همکاران ما را نگران کرده است، گفت: متاسفانه مواردی را از خیز جدید بیماری در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری داریم می بینیم که این موارد می تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر سعید نمکی از رصدخانه طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: روزهایی که گذشت دنیا تلاطم زیادی را در زمینه کووید۱۹ تحمل کرد و تعداد مرگ‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار بالا بود؛ به طوری که متاسفانه  طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۸۱ مرگ در آمریکا، ۱۲۴۳ مرگ در بریتانیا، ۱۱۰۹ مرگ در برزیل، ۱۱۰۶ مرگ در آلمان، ۶۱۶ مرگ در ایتالیا، ۴۵۲ مرگ در فرانسه، ۴۰۸ مرگ در اسپانیا و ۱۷۱ مرگ در کشور ترکیه اعلام شد. البته برخی شیوه‌های ثبت به دلیل تفاوت‌هایی که در جهان دارند، در اعلام آمارها هم تفاوت‌هایی را قائل می‌شوند.

وی ادامه داد: علیرغم فشارها و گرفتاریها و مشکلات ویروس در جهان، اما تعداد مرگهای روزانه ناشی از این بیماری در کشور ما زیر ۱۰۰ تا نزول یافت؛ هرچند که هر تعدادی از موارد مرگ و میر ملال آور و غم انگیز است. در مجموع متاسفانه حدود ۹۷ مرگ در شبانه روز گذشته در کشور داشتیم که باز هم برای ما آمار غم انگیزی است اما از جهتی در مقایسه با دنیا وضعیت مطلوب تری داریم.

وزیر بهداشت به سفر اخیر خود به استان مازندران اشاره کرد و افزود: استانی که ما را تقریبا بیش از همه گرفتار کرده، استان مازندران است. نقشه کشور در تاریخ های متفاوت را که می بینید، مشاهده می کنید که امروز تنها استانی که بیشترین گرفتاری را داریم، مازندران است و در ۲۴ساعت گذشته متاسفانه ۲۱ هموطن به دلیل ابتلا به بیماری و بستری در بیمارستان در این استان جان باختند.

وی تاکید کرد: اگر این مرگها در استان مازندران نبود، به سمت مرگهای پایین تر از ۵۰ می رفتیم.

وی ادامه داد: در استان گلستان نیز دو شهر کردکوی و بندرگز متاثر از مازندران، در وضعیت قرمز هستند. شهرهای ساری، آمل، قائمشهر، فریدونشهر و نکا از مازندران و کردکوی و بندرگز در گلستان در وضعیت قرمز هستند. کارگران فصلی که برای چیدن مرکبات از گلستان به مازندران سفر کرده بودند، در بازگشت با خود ویروس را آورده اند و این دو شهر را به سمت قرمز شدن برده اند. در استان همکاران ما به شدت دارند کار می کنند و وضعیت به سمت تثبیت شدن می رود و امیدوارم گرفتاری تازه ای در کشور نداشته باشیم.

وی درباره ویروس جهش یافته اروپایی با منشاء انگلیسی و بریتانیایی نیز گفت: در این زمینه نیز به جز آن پنج موردی که قبلا گزارش کردیم، موارد جدیدی در کشور گزارش نشده است. در مجموع گزارش جدیدی از کیس مبتلا به ویروس جهش یافته در کشور دریافت نکردیم.

وی افزود: در استان مازندران هم بررسی مفصلی کردیم که مبادا جهش داخل کشوری از این ویروس داشته باشیم که خوشبختانه گزارشی در این زمینه نگرفتیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر پرهیز از هر گونه عادی انگاری و ساده انگاری در کاهش موارد کرونا در کشور، گفت: به هموطنان عرض می کنم علیرغم اینکه در نقشه کشور گسترش نقاط زرد و آبی را می بینیم، اما به شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم. متاسفانه با آرامش خیالی که در مردم در کاهش مرگ ها و بستری ها بوجود آمده، باز دارند می روند به سمت عادی انگاری و ساده انگاری و این موضوع همکاران ما را به شدت نگران کرده است.

وی گفت: متاسفانه مواردی را از خیز جدید در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری داریم می بینیم که این موارد می تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود.

 وی افزود: همان التماس و خواهش و تمنا در روزهای خوش اردیبهشت را الان هم داریم. هم اعلام خطر می کنم هم تمنا در خدمت مردم عزیز که هر گونه ساده انگاری چه در مردم و چه در مسوولان باز هم ما را به فاز خطرناک بیماری خواهد کشاند. آنچه از روند بیماری در دنیا دریافت می کنیم همانگونه که ارتفاع موج سوم در کشور ما بلندتر بود، خدای ناکرده اگر موج چهارمی گرفتار کند، چالش عظیمی را برای ما به دنبال خواهد داشت و لازم است در حفظ این دستاورد، مردم کمک کنند تا بتوانیم روزهای بهتری داشته باشیم.

نمکی با اشاره به وضعیت تامین واکسن کرونا در کشور نیز گفت: ما برای تهیه واکسن از منابع معتبر داریم تلاش می‌کنیم. علی‌رغم برخی بحث‌ها در جامعه در رابطه با تهیه واکسن، ما در وزارت بهداشت با نگاه صرف کارشناسی و تهیه گزارش کارشناسی خدمت تصمیم‌گیران رده بالای نظام جمهوری اسلامی و بدون توجه به هر پدیده غیرکارشناسی، کار را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه امروز در هیات دولت موضوع را طرح کردم و رییس جمهور هم بانک مرکزی را مکلف کردند و بانک مرکزی هم برای تامین ارز با منابعی که ما دنبال می‌کنیم، اعلام آمادگی کرد و انشاالله به زودی واکسن را وارد می‌کنیم.

نمکی گفت: خوشبختانه پروتکل‌های تزریق واکسن را هم تدوین کردیم که چگونه واکسن را تزریق کرده و آن را به چه گروه‌های هدف و آسیب‌پذیری تلقیح کرده و از کجا شروع کنیم.

وی گفت: در زمینه واکسن داخلی هم آنچه که در مجموعه مطالعه بالینی انجام دادیم، بسیار موفق بوده است. خبر کار مشترک ایران را با مجموعه واکسن‌سازی کوبا شنیدید. علی رغم برخی جوسازی‌ها ما در کوبا قدرتمندی ساخت واکسن را سال‌هاست که تجربه کردیم. واکسن هپاتیت بی که سال‌هاست در کشور تزریق می‌شود، کار مشترکی است که بین انستیتو پاستور و کوبایی‌ها و همچنین واکسن پنوموکوک که چندین سال است که پروژه آن را با کشور کوبا شروع کردیم.

وزیر بهداشت گفت: واکسن کرونای تولید مشترک بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در بیرون از کشور پاس کرده و قرار است آن را در پاستور به صورت مشترک بسازیم. قراردادی را هم آماده کردیم و فاز سوم را با دقت و وسواس شروع خواهیم کرد. امیدوارم که همانطور که قول دادیم، در بهار آینده واکسن داخلی را با اطمینان و خیال راحت در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.