خیز نهایی افریقای جنوبی در اتحادیه افریقا

این اقدام، به عنوان خیز نهایی و عملی افریقای جنوبی به منظور رسیدن به جایگاهی بهتر؛ قدرتمندتر و تاثیرگذارتر در اتحادیه افریقا معنا می شود.

خانم ‘نکوسازانا دلامینی زوما’ وزیر امور داخلی افریقای جنوبی و نامزد این کشور برای ریاست بر کمیسیون اتحادیه افریقا قرار است امروز( چهارشنبه ) به منظور شرکت در نشست این اتحادیه راهی’ آدیس آبابا’ پایتخت اتیوپی شود.

‘رونی ماموئپا ‘ سخنگوی وزیر امور داخلی افریقای جنوبی در بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب گفت، در جریان نشست صلح اتحایه افریقا که در روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده در ادیس آبابا برگزار خواهد شد، رییس و نایب رییس کمیسیون اتحادیه افریقا نیز انتخاب می شوند.

مقر اتحادیه آفریقا همچون سازمان وحدت آفریقا که سلف آن بود در شهر آدیس آبابا قرار دارد.

وی گفت، وزیر امور داخلی افریقای جنوبی به دلیل داشتن قابلیت های لازم قادر است تلاش های بیشتری را برای ایجاد یک زندگی بهتر برای تمامی مردم قاره افریقا؛ صورت دهد.

‘دلامینی زوما’ – همسر سابق ‘جاکوب زوما’ رییس جمهوری افریقای جنوبی- روز جمعه گذشته در نشستی با بخش های تجاری و بازرگانی افریقای جنوبی در ژوهانسبورگ گفته بود که تغییر در رهبری اتحادیه افریقا می تواند فرصتی برای نفوذ بیشتر این اتحادیه در سطح بین المللی فراهم سازد.

وزیر امور داخلی افریقای جنوبی همچنین عنوان کرد که در صورت انتخابش به عنوان رییس کمیسیون اتحادیه افریقا تلاش می کند این اتحادیه را مبدل به سازمانی موثرتر و کاراتر نماید.

این برای دومین بار است که وزیر امور داخلی افریقای جنوبی در انتخابات مربوط به انتخاب رییس کمیسیون اتحادیه افریقا شرکت می کند.

در جریان انتخابات پیشین اتحادیه افریقا که در ژانویه گذشته برگزار شد، خانم دلامینی زوما و رقیبش ‘جان پینگ’ نتوانستند آرا لازم را بدست آورند.

فرد نامزد برای رسیدن به پست کمیسونر اتحادیه افریقا بایستی دو سوم آراء را در رای گیری که با حضور اعضای این اتحادیه برگزار می شود، به دست آورد.

اتحادیه آفریقا که ۵۴ کشور عضو آن می باشند، دارای ارکان های متعددی است که کمیسیون اتحادیه افریقا به دلیل نقش کلیدی آن در تبیین و طراحی سیاست خارجی این اتحادیه، از جمله ارکان های اصلی اتحادیه افریقا شمرده می شود.

‘جان پینگ’ سیاستمدار و دیپلمات گابونی و رییس فعلی کمیسیون اتحادیه افریقا، دارای پدری چینی و مادری گابونی است و از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون ریاست کمیسیون اتحادیه افریقا را برعهده دارد.

وی که متولد ۱۹۴۲میلادی است، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ میلادی وزیر امور خارجه گابون بود.

جان پینگ، در پنجاه و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز به مدت یک سال به عنوان رییس مجمع عمومی انتخاب شد.

وی برای پیروزی در انتخابات آتی بر روی حمایت کشورهای فرانسوی زبان قاره افریقا حساب ویژه ای باز کرده است .

نامزدهای کشورهای فرانسوی زبان معمولا به دلیل پشتیبانی بیشتر کشورهای افریقایی همواره شانس بیشتری برای بدست آوردن این پست مهم و کلیدی اتحادیه افریقا داشته اند.

نامزد افریقای جنوبی که از حمایت ۱۵ کشور عضو پیمان منطقه ای ‘جامعه توسعه اقتصادی جنوب افریقا’ (ساداک) برخوردار است، بر روی حمایت کشورهای انگلیسی زبان این قاره حساب بازکرده است.

در صورتی پیروزی وی در انتخابات، برای اولین بار خواهد بود که یک زن به ریاست این رکن مهم اتحادیه افریقا انتخاب می شود.

علاوه بر این، پیروزی نامزد افریقای جنوبی در این انتخابات، به معنای تقویت جایگاه این کشور در اتحادیه افریقا می باشد.

افریقای جنوبی به عنوان قدرتمندترین قدرت اقتصادی قاره افریقا و یکی از کشورهای با نفوذ این قاره در سیاست بین الملل، به شدت در تلاش برای ایفای نقش بیشتر در اتحادیه افریقا و هماهنگ تر کردن سیاست های این اتحادیه بزرگ قاره ای با سیاست هایش، است.

این دیدگاه در راستای سیاست خارجی افریقای جنوبی و ژئواکونومیکی این کشور مبتنی بر تقویت روابط جنوب – جنوب و نیز افزایش مناسبات و روابط با کشورهای قاره افریقا است.

از جنبه ژئواکونومیک کشور افریقای جنوبی آینده و چشم انداز اقتصادیش را که به شدت با امنیت انرژی گره خورده، در تقویت بازارهایش در قاره افریقا و کانون های انرژی این قاره جست وجو می کند.

۱۵۵۲**۱۳۶۸**

از: قاسم شریعتی

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۳۷۱۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.