خیز گسترده دانشجویان افغان به سوی دانشگاه‌های هند

۲۰خردادماه،

هزینه‌های اندک زندگی، سهولت در اخذ ویزا و شباهت‌های فرهنگی بسیار دانشجویان افغان را بیش از قبل به سوی دانشگاه‌های هندوستان جذب می‌کند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر سال شهرهای بزرگ هند شامل دهلی‌نو، بمبئی، پونه، بنگلور و «بوبانسوار» هزاران دانشجوی افغان را به خود جذب می‌کنند.

«شیدا محمد عبدعلی»، سفیر افغانستان در هند می‌گوید: در حال حاضر ۵۵۰۰ دانشجوی افغان در این کشور مشغول به تحصیل می باشند که حدود ۳۰۰ نفر از آنها را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند.

یکی از دانشجویان افغان مشغول به تحصیل در هند نیز می‌گوید: هزینه‌های اندک زندگی، بورسیه‌های تحصیلی، سهولت در اخذ ویزا و استفاده از زبان انگلیسی در کلاس‌های درس از جمله دلایلی می باشند که دانشجویان افغان را برای ادامه تحصیل به هند می‌کشانند.

وی در ادامه افزود: بعضی دانشجویان که توانایی مالی دارند به اروپا و ایالات متحده می‌روند و بعضی دیگر نیز ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه را انتخاب می‌کنند.

از سوی دیگر به سبب دشواری در یافتن شغل برای فارغ‌التحصیلان افغان از دانشگاه‌های پاکستان، این کشور نیز محبوبیت خود را در بین دانشجویان افغان از دست داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی نیوز، شورای روابط فرهنگی هندوستان سالانه ۲۳۲۵ بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند که ۶۷۵ مورد از آن برای دانشجویان افغان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین در سال‌های اخیر تعداد بسیاری آژانس انتقال دانشجو با هدف ثبت‌نام از دانشجویان داوطلب در افغانستان و هندوستان افتتاح شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.