خیلی فوری/ افزایش ۲ درجه ای دمای خلیج فارس طی ۱۷ سال قبل/ کاهش ۲ برابری عمق خلیج در آینده

فروردین ۱۴۰۳

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور از پدیده های نوظهور و چالش های تازه خلیج فارس خبر داد.

کرباسی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: پدیده های نوظهور همچون گرمایش جهانی خلیج فارس را با چالش تازه مواجه کرده است.

وی افزود: دمای آب خلیج فارس طی ۱۷ سال قبل حدود ۲ درجه افزایش داشته است که در اثر آن انتظار می رود اکسیژن محلول آب نیز کاهش پیدا کند که به دنبال آن حیات آبزیان نیز به خطر خواهد افتاد.
وی با اشاره به وجود ریزگردها در آسمان خلیج فارس اضافه کرد:  ترسیب ریزگردها نیز پدیده نوظهور دیگری است که طبق آمارها در طی یک سال به ازای یک کیلومتر مربع از مساحت خلیج فارس هزار تن ریزگرد ترسیب می گردد.

کرباسی با اشاره به عوارض ترسیب ریزگرد اظهار داشت: به دنبال ترسیب ریزگردها کدورت آب خلیج فارس را داریم که در اثر آن نفوذ نور خورشید کم می گردد.و باز هم به دنبال آن با کاهش اکسیژن مواجه می شویم و این بار مرجان ها که به افزایش کدورت حساس می باشند از بین خواهند رفت.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست اضافه کرد: با توجه به این که ۸ درصد مرجان های جهان در خلیج فارس می باشند اما ۲٫۳ آن ها در معرض خطر قرار دارند.

کرباسی با اشاره به دومین اثر منفی ریزگردها تصریح کرد: ترسیب ریزگردها سبب کاهش عمق خلیج فارس می گردد طی اندازه گیری هایی که در جاهای مختلف انجام شده است نشان می دهد نرخ رسوب گذاری را بین ۳ تا ۵ میلی متر در جاهای مختلف نشان می دهد و به طور متوسط ۴ میلی متر در سال نرخ رسوب گذاری داریم.

کرباسی در ادامه افزود: اگر این ۴ میلی متر در اثر ترسیب ریزگردها به ۸ میلیمتر برسد به سرعت ۲ برابر از عمق خلیج فارس کاسته می گردد و به دنبال آن نیز شاهد پیرسازی خلیج فارس می شویم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور در پایان خاطر نشان کرد: با تمام این معضلات پیش رو در نظر داشته باشید که خلیج فارس یک آبراهه اقتصادی برای ۸ کشور حاشیه آن است و این موضوع در آینده مشکل ساز خواهد شد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.