دادگاه اولیه دربارهٔ حکم اعدام در ملاءعام تصمیم‌گیری می‌کند

۹ م دیماه ،

یک حقوقدان گفت: اگر حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه اولیه در ملاءعام در مکان وقوع جرم باشد، بعد از سپری شدن مراحل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور و تایید آن، حکم در مکان مورد نظر انجام می‌شود.

محمد رسولی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ صدور حکم اعدام در دادگاه اولیه اظهار داشت: احکام اعدام به دو صورت در ملاءعام و یا غیر از ملاءعام صادر می‌شود.

این حقوقدان گفت: اگر حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه اولیه در ملاءعام در مکان وقوع جرم باشد، بعد از سپری شدن مراحل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور و تایید آن، حکم در مکان مورد نظر انجام می‌شود.

وی افزود: در صورتیکه در حکم صادره محل اعدام مشخص نشود، دادستان و اجرای احکام می‌توانند از دادگاه تقاضای اجرای آن در ملاءعام را به دادگاه صادر کننده حکم ارائه دهند و این دادگاه نیز بعد از بررسی مراحل قانونی، دربارهٔ آن تصمیم‌گیری می‌کند.

رسولی با اشاره به روند تجدیدنظر خواهی تصریح کرد: مرجع رسیدگی به تجدیدنظر خواهی دربارهٔ احکام اعدام و همچنین احکام دادگاه‌های کیفری مربوط به دیوان عالی کشور است، این مرجع قضایی دربارهٔ صحت حکم صادر شده، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: دیوان عالی کشور فقط صحت حکم را بررسی می‌کند و دخالتی در کیفیت و چگونگی اجرای آن ندارد از این رو دیوان عالی دربارهٔ محل اجرای حکم اعدام نیز دخل و تصرفی ندارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.