دادگاه عالی هند مصونیت سفیر ایتالیا در هند را لغو کرد

۲۹م اسفند ،

قاضی دادگاه عالی هند روز دوشنبه اعلام کرد سفیر ایتالیا در آن کشور به خاطر ضمانت دو تفنگدار ایتالیایی که به هنگام بررسی پرونده آنها در دادگاه به اتهام ارتکاب قتل از هند گریخته اند، مصونیت دیپلماتیک خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آلتاماس کبیر قاضی دادگاه عالی هند گفت دانیل مانچینی سفیر ایتالیا در دهلی ماه قبل با دادن ضمانت رسمی به مراجع قضایی مبنی بر بازگشت این دو نفر عملا از مصونیت دیپلماتیک خود چشم پوشی کرده است.

دو تفنگدار دریایی ایتالیایی به نام های ماسیمیلیانو لاتوره و سالواتور جیرونه به قتل دو ماهیگیر هندی متهم می باشند ماه قبل توانستند از هند خارج شده و برای شرکت در رای گیری انتخابات ایتالیا به کشورشان بازگردند به این شرط که برای ادامه دادگاه به هند برگردند.

اما دولت ایتالیا هفته قبل اعلام کرد که تعهد خود مبنی بر بازگشت این دو متهم به هند را نقض خواهد کرد. این مسئله با اعتراض شدید دولت هند روبرو شد.

قاضی دادگاه عالی هند روز دوشنبه اعلام کرد که سفیر ایتالیا تا روز دوم ماه آوریل که جلسه بعدی دادگاه برای بررسی این پرونده است حق خروج از هند را ندارد.

دولت هند اخطار داده است که تصمیم دولت ایتالیا پیامدهای بسیار جدی خواهد داشت و بر روابط دو کشور تاثیر خواهد گذاشت. کشورهای دیگر نیز روند بررسی این پرونده را از نزدیک دنبال می کنند چون می تواند آغازگر روش تازهی در برخورد قضایی با دیپلمات های غربی باشد.

دولت هند به واحدهای امنیتی فرودگاه های این کشور اخطار داده که از خروج سفیر ایتالیا جلوگیری کنند و دیوان عالی هند با صدور فرمان ویژه ای به نهادهای انتظامی و قضایی کشور دستور داده که با اقدامات مناسب سفیر ایتالیا را تحت نظر قرار دهند.

سفیر ایتالیا در شرایطی که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیست می تواند به اتهام فریب و توهین به مراجع قضایی محاکمه شود.

خبرگزاری فرانسه از قول وکیل مدافع دولت ایتالیا می نویسد که براساس مفاد منشور روابط دیپلماتیک مصوب سال ۱۹۶۱ در وین ، سفیر ایتالیا در هند هنوز هم از مصونیت سیاسی و آزادی مسافرت برخوردار است.

اما قاضی دادگاه عالی هند روز دوشنبه اعلام کرد که دستگاه قضایی هند اعتماد خود را به سفیر کاملا از دست داده است.

برخی از کار شناسان حقوق بین المللی معتقدند که دولت هند با اتخاذ این تصمیم ممکن است کنوانسیون روابط دیپلماتیک را نقض کند. به نقل از کار شناسان حداکثر مجازاتی که دولت هند می تواند در مورد سفیر ایتالیا به اجرا بگذارد سلب حقوق و جایگاه ویژه وی به عنوان سفیر و اخراج وی از خاک هند است.

وزارت خارجه هند نیز گفته است که دانیل مانچینی با دادن ضمانت شخصی به دادگاه مبنی بر بازگشت دو متهم احتمالا مصونیت دیپلماتیک خود را به خطر انداخته است. سخنگوی وزارت خارجه هند روز دوشنبه اعلام کرد که این نهاد به عنوان بخشی از قوه مجریه تابع تصمیمات دستگاه قضایی کشور است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که دو تفنگدار دریایی ایتالیایی در فوریه سال قبل زمانیکه به عنوان محافظ یک کشتی نفتکش ایتالیایی انجام وظیفه می کردند به سوی سرنشینان یک قایق ماهیگیری هندی که به سمت آنها نزدیک می شد تیراندازی کردند. در جریان این تیراندازی که در جوار ساحل جنوب غربی هند روی داد دو ماهیگیر هندی کشته شدند. این دو متهم می گویند که قایق ماهیگیری هندی را با قایق دزدان دریایی اشتباه گرفتند.

دولت ایتالیا تاکید می کند که تفنگداران دریایی باید در خود ایتالیا محاکمه شوند چون این اتفاق روی عرشه یک کشتی ایتالیایی و در آب های بین المللی روی داده است و در نتیجه حریم قضایی ایتالیا محسوب می گردد. اما هند می گوید که این قتل در آب های حریم دریایی آن کشور روی داده است.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.