داروهای حاوی کلسیم خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

یک متخصص نفرولوژی گفت: علاوه بر عواملی همچون کم تحرکی، مصرف بسیار نمک و مصرف کم آب و مایعات، داروهای حاوی کلسیم نیز خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

مهدی روستایی، متخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  سنگ کلیه ممکن است آنقدر ریز باشد که از طریق مجاری ادراری دفع شود و یا اینکه بزرگ باشد و در  کلیه بماند.

وی با بیان اینکه سنگ های کلیه در صورت کوچک بودن معمولا بدون علامت خاصی از بدن دفع می شوند، تاکید نمود: در صورتیکه سنگ بزرگ باشد، می تواند سبب دردهای شدید در ناحیه پشت و طرفین کمر، شکم، کشاله، ران و یا در ناحیه تناسلی شود.

روستایی افزود: سنگ کلیه هنگامی به وجود می آید که یک ناهمگونی و اختلال شیمیایی در دستگاه ادراری سبب می گردد که مواد معدنی و پروتئین ها به طور غیر طبیعی در ادرار مانده و آغاز به کریستال شدن نمایند که در این حالت سنگ ایجاد شده می تواند در اندازه های گوناگونی سبب آزار فرد شود.

وی با اشاره به مهمترین دلایل ایجاد سنگ های کلیوی، تصریح نمود: اشخاصی که به سبب مختلف  از جمله بیماری، ناتوانی و حتی تنبلی به مدت طولانی در یک محل می نشینند و فعالیت بدنی کمکی دارند، به احتمال بسیار در معرض ابتلا به سنگ کلیه می باشند.

روستایی گفت: همچنین مصرف بسیار نمک و در مقابل مصرف کم آب هم خطر سنگ کلیه را در پی دارد.

وی تاکید نمود: علاوه بر موارد فوق، مصرف داروهای حاوی کلسیم نیز می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

روستایی خاطر نشان نمود: وجود مشکلات و بیماری های مرتبط با غدد داخل ایدز، بعضی از بیماری ها و عفونت ها همچون عفونت های ادراری و کاهش حجم ادرار نیز می تواند سبب تشکیل سنگ  کلیه شود.

**به محض ملاحظه علائم سنگ کلیه به پزشک مراجعه نمایید

این متخصص نفرولوژی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: علاوه بر درد شدید در ناحیه پشت و طرفین کمر، شکم، کشاله ران و حتی ناحیه تناسلی، سنگ کلیه ممکن است با علائم دیگری نیز بروز کند.

روستایی افزود: تهوع، استفراغ، ملاحظه خون در ادرار، سوزش و تکرر ادرار، تب و لرز، ایجاد مشکلات گوارشی همچون اسهال و یبوست، کاهش اشتها، خستگی مفرط، بی حالی و تعریق بسیار از جمله علائم مهم مرتبط با سنگ  کلیه است.

وی با بیان اینکه به محض ملاحظه علائم سنگ کلیه باید به  پزشک مراجعه شود، یاد آور شد: در صورتیکه سنگ کلیه در حالتی که کوچک است و به اصطلاح در مراحل اولیه تشکیل شدن می باشد، تشخیص داده شده و به موقع درمان شود، علاوه بر افزایش احتمال بهبود بیماری، فرد مبتلا از عوارض تشکیل سنگ  کلیه که درد شدید مهمترین آن است نیز در امان خواهد ماند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.