داروهای خاص کمیاب است ولی نایاب نیست/پوشش بیمه ای بیماران خاص اجرایی نشده است

ممتاز نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اینکه هم‌اکنون داروهای خاص در عین کمیاب بودن، نایاب نیستند، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی سیاست خود را به ذخیره تمام داروهای خاص و ارائه این محصولات به مراکز هدف، معطوف کرده است.

سلیمان عباسی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره آمارهای منتشر شده مبنی‌بر مبتلا شدن یک نفر در هر خانواده تا ۱۰ سال‌ آینده به بیماری ام.اس، بر لزوم افزایش برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کنترل این بیماری تأکید کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اجرایی نکردن پوشش بیمه‌ای بیماران خاص در کشور٬ گفت: پوشش بیمه‌ای این بیماری‌ها هم مانند همه بخش‌های دیگر با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

وی بر نقش تأثیرگذار تحریم کشور استکباری علیه ایران تأکید کرد و افزود: این‌گونه تحریم‌ها شاید به‌طور ظاهری بر حوزه سلامت تأثیرگذار نباشد اما به‌طور حتم نقش به‌سزایی را در این‌باره ایفا می‌کند.

این نماینده مجلس نهم، با اعلام اینکه هم‌اکنون کمیسیون بهداشت و درمان آمادگی دریافت اطلاعات و مشکلات متولیان حوزه بیماران خاص را دارد، یاد‌آور شد: در چند وقت اخیر نشست‌های زیادی برای حل و رفع این مشکل ما بین مجلس و وزارت بهداشت و درمان انجام شده است.

عباسی با مد نظر قرار دادن  اینکه هم‌اکنون داروهای خاص در عین کمیاب بودن، نایاب نیست، اعلام کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی سیاست خود را معطوف به ذخیره تمام داروهای خاص و ارائه این محصولات به مراکز مربوطه کرده است.

این نماینده مجلس نهم، با اشاره به تدبیر وزارت بهداشت و درمان برای نظارت و کنترل بازار داروهای خاص، تصریح کرد: هم‌اکنون ممکن است بیماران به سختی دارو به دست آورند اما هیچ وقت بیماران در این موضوع با ناکامی روبه‌رو نمی‌شوند.

عباسی با بیان اینکه متأسفانه طی چند سال اخیر در حوزه دارو به‌ویژه داروهای خاص سوء استفاده زیادی از سوی دلالان و مافیای دارو انجام شده است٬ بیان کرد: رشد قارچ‌گونه سوداگران و دلالان دارو را می توان هم اکنون در منطقه ناصر خسرو مشاهده کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی توزیع داروهای خاص برای کنترل بازار این داروها، افزود: این سامانه در سراسر کشور به صورت آنلاین مستقر خواهد شد و هر بیماری که به یک داروخانه مراجعه داشته باشد با مشخصات و اطلاعات کامل بیماردر سامانه ثبت شده و برای سایر داروخانه‌ها ارسال می شود٬ در این صورت است که تمامی داروخانه‌ها هم زمان از خریداری آن دارو مطلع شده و اگر بیمار قبل از تمام شدن دارو مراجعه مجدد داشته باشد و بخواهد مازاد بر نیازش، دارو تهیه کند داروخانه می تواند از تحویل دارو خودداری کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر لزوم افزایش حمایت دستگاه‌های اجرایی از بیماران خاص تأکید کرد و اظهار داشت: مسئولان کشور باید با برنامه‌ریزی دقیق تحریم‌های کشور غربی را دور بزنند و راه‌های مناسبی را برای تأمین دارو بیماران خاص بیابند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.