داروهای خود را در مقابل چشم کودکان مصرف نکنید

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

به منظور پیشگیری از مسمومیت، والدین داروهای خود را در مقابل چشم کودکان مصرف نکنند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر رویا جباری،‌ کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند، اظهار داشت: به منظور پیشگیری از بروز مسمومیت داروهای مصرفی افراد خانواده باید دور از دسترس کودکان قرار داده شود.

دکتر رویا جباری خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفید کننده و لوله بازکن، مواد نفتی، باطری و گیاهان آپارتمانی را از شایعترین علل مسمومیت در کودکان خردسال برشمرد.

وی با اشاره به اینکه نگهداری شربت متادون در ظرف خالی نوشابه ،منجر به مصرف دارو ، مسمومیت و مرگ کودک می شود، اظهار داشت: والدین باید از نگهداری شربت متادون در داخل یخچال و در کنار بقیه نوشیدنی ها خودداری کنند.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مسمومیت اتفاقی در اثر بلع نفت بسیار خطر ناک است، اظهار داشت: اگر کودکی نفت را ببلعد با اجتناب از وادار کردن به استفراغ، وی را هر چه سریعتر به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال دهید.

دکتر رویا جباری تاکید کرد: اگر به کودک خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این داروست و از کلماتی مانند آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دوران سالمندی به دلیل تغییرات ساختار در اندامهای داخلی مانند کبد، کلیه، میزان مایعات، عضلات چریی بدن، تغییراتی در جذب و دفع داروها حادث خواهد شد، اظهار داشت: بی اعتنایی به مصرف داروها می تواند منجر به بروز مسمومیت در این گروه سنی شود.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کاهش بینایی، شنوایی و فراموشی در دوران سالمندی از مهمترین عوامل مصرف بیش از حد دارو و بروز مسمومیت در سالمندان به شمار می رود، اظهار داشت: استفاده از جعبه های تقسیم داروها می تواند کمک شایانی به پیشگیری از مسمومیت و مصرف داروی تکراری در سالمندان شود.

گفتنی است: اول تا هفتم آبان ماه هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.