داروی تقویت جنین که با خطای پزشکی به داروی سقط تبدیل شد!

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : زن بادرار وقتی به متخصص زنان مراجعه می‌کند، پزشک به وی دارو تقویت جنین؛ تجویز می‌کند و وقتی برای تهیه دارو به داروخانه می‌رود در کمال ناباروی و بر اثر خطای متصدی داروخانه، به این زن قرصی ارائه می‌شود که سقط جنین را به همراه داشته است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم ؛ یکی از مقوله‌های که در حوزه سلامت بسیار اهمیت دارد مبحث خطای پزشکی است که براساس گفته کارشناسان خطای پزشکی در بیمارستا ها و مراکز درمانی در هر روز رخ می‌دهد و برا این اساس در کشور آمریکا که از بالاترین شاخص های درمانی برخوردار است حداقل روزانه یک مورد خطای پزشکی در بخش‌های بیمارستانی به خصوص در بخش‌های مهمی چون “آی سی یو” و “CCU” رخ می‌دهد.

متاسفانه هنوز در کشور ما نیز خطاهای پزشکی به صورت مرتب و تاثیر گذار ثبت نمی‌شود و برنامه‌های در قالب طرح‌های حاکمیت بالینی در بیمارستان‌ها در طول سال‌های اخیر برای رسیدگی به این امور لحاظ شده است که به نقل از کارشناسان حوزه سلامت هنوز برای ثبت و کاهش خطای پزشکی در مراکز درمانی فاصله ای بسیاری برقرار است.

در این زمینه (م-خ) در گفت‌وگو با تسنیم، دربارهٔ خطای پزشکی برای خانواده وی رخ داده است، می‌گوید: خانم بنده برای بررسی روند دوران بارداری نزد پزشک زنان و زایمان رفته بود که متخصص مربوطه به وی قرصی برای تقویت جنین تجویز می‌کند که متعاقب آن به داروخانه‌ای در تهرانسر مراجعه می‌کند و بعد از پرداخت بیش از ۶۵ هزار تومان و پس از دریافت دارو به منزل می‌آید و وقتی قصد مصرف دارو را داشت متوجه می‌شود که اصلأ این دارو برای زنان باردار خطرناک است و برای جنین ایجاد مشکل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: بعد از این اتفاق خانم بنده به همراه پدرش به داروخانه مراجعه می کند و وقتی داروی مربوطه را به متصدی داروخانه نشان می‌دهد پزشک عنوان می‌کند که این دارو اشتباه از طرف متصدی داروخانه ارائه شده است و اگر این دارو مصرف شده بود سبب سقط جنین می‌شد و متعاقب آن داروی اصلی و درست به مبلغ ۳۴ هزار تومان به خانم بنده ارائه کردند البته ناگفته نماند که در پی این تعویض و تغییر دارو یک برخوردهای تندی بین خانواده بنده و متصدیان داروخانه نیز رخ داد.

سجاد رضوی مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم دربارهٔ این خطای پزشکی می‌گوید: اگر چنین مورد ی صحت داشته باشد آن فرد مذکور می‌تواند از آن داروخانه به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه شکایت کند و در صورتی که این خطای پزشکی تایید شود به داروخانه مربوطه تذکر داده می گردد و در پرونده آن این موارد ثبت می گردد.

وی ادامه داد: در صورتی که این خطای پزشکی منجر به خسارات جانی به جنین می‌گشت مسلمأ پس از طی موارد قانونی دیه به آن خانواده تعلق می‌گرفت و مابقی قواعد قانونی و قضایی نیز صورت می‌پذیرفت.

به هر حال در این وانفسای کمبود و گرانی دارو و مشکلات عدیده اقتصادی که گریبان خانواده‌های بیماران را گرفته است مسلمأ خطای پزشکی دیگر بخشودنی نخواهد بود و می‌تواند سال‌ها یک خانواده را داغدار کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.