داریوش شایگان در بیمارستان بستری شد

علی دهباشی پژوهشگر حوزه فرهنگ و از دوستان داریوش شایگان با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: دکتر شایگان بعد از یک هفته بیماری و گرفتگی عروق و ایجاد لخته خون، دیشب (۲۲ مرداد) به تشخیص پزشکان معالج در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد.

وی در عین حال تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت جسمی دکتر شایگان وخیم نیست و در حال حاضر اندکی بهبود یافته است.

در همین حال کتاب جدید دکتر داریوش شایگان Consuence Métisse (آگاهی دورگه) که به زبان فرانسه نوشته شده و انتشارات Albin Michel آن را منتشر کرده، در فاصله چند ماه به چاپ دوم رسیده است.

این کتاب شامل ۱۴ مقاله از دکتر شایگان از جمله با عناوینی مانند: دگرگونیهای امر قدسی ـ عصیان دیگر (که در یادنامه بودریار منتشر شده) ـ مفتش بزرگ، هایدگر در ایران ـ آیا تهران مدینۀ تمثیلی است، آیا تمدن جهانی وجود دارد؟، باززایی ادیان، سفر من در قرن چهاردهم، بیداری دنیای عرب و سه گفتگو با مجلاتی همچون نوول اُبزرواتور است.

دکتر شایگان در مقاله اول کتاب و مقدمه‌ای با عنوان «بیداری دنیای عرب» به مسایل جنبشهای آزادیخواهانه ملتهای عرب منطقه می‌پردازد و تحلیل خود را بر اساس مطالعات خویش و سفرهایی که داشته می‌نویسد.

آخرین کتاب دکتر شایگان که در ایران منتشر شد «آمیزش افقها» نام داشت.

خبر دیگر از این اندیشمند بین‌المللی اینکه ماه گذشته آکادمی فرانسه اعلام کرد که شایگان برنده جایزه اول این آکادمی شده که جایزه مذکور آبان ماه امسال طی مراسمی با حضور جمعی از بزرگترین نویسندگان فرانسوی و اعضای آکادمی به وی اهدا خواهد شد.

داریوش شایگان به خاطر مجموعه آثاری که به زبان فرانسه نوشته، از سوی آکادمی فرانسه مستحق دریافت مدال درجه یک این آکادمی شناخته شد.

 

داریوش شایگان متولد سال ۱۳۱۳ در تهران است. او در ۱۵ سالگی برای تحصیل به انگلستان رفت و در رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی، حقوق و زبان‌شناسی در دانشگاه ژنو و فرانسه تحصیلات خود را تا مقطع دکتری به پایان رساند و در دانشگاه تهران هم کرسی زبان سانسکریت و هندشناسی داشته است.

 

شایگان همچنین از همنشینی با بزرگان حکمت و فلسفه ایران‌زمین از جمله علامه طباطبایی، حاج ابوالحسن رفیعی قزوینی، حکیم الهی قمشه‌ای و علامه سیدجلال‌الدین آشتیانی بهره برده است.

 

آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هندد، تصوف و هندوئیسم، افسون زدگی جدید، زیر آسمان‌های جهان، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، سرزمین سراب‌ها و انقلاب دینی چیست؟ از جمله آثار منتشر شده از داریوش شایگان است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.