داستانی که شعار و پیام داشته باشد داستان نیست

افخمی در کارگاه فیلمنامه نویسی گفت:

سینماپرس- گروه سینما/ زمانی که داستانی می نویسیم در حال پیام رساندن نیستیم و شعار پرتاب نمی کنیم. حتی اندیشیدن و فلسفه بافتن به معنای متداولش مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا داستانی که دارای منظور و پیام باشد، داستان نیست.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بهروز افخمی صبح امروز- پنج شنبه ۲۰ مهر ماه- در کارگاه فیلمنامه نویسی که در تالار ادب برگزار شد، گفت: فیلم «گاوخونی» گفت: داستان این فیلم به گونه ای است که نمی توان خلاصه ای از آن را تعریف کرد و مخاطب باید کل فیلم را ببیند تا متوجه داستان آن شود.

وی با تاکید بر این که داستان خوب باید همه اجزایش با هم ترکیب شده باشد، تصریح کرد: خیلی مواقع اقتباس های سینمایی بی کیفیت هستند که نمی توان به دلایل این بی کیفیت بودن پی برد. ما زمانی که داستانی می نویسیم در حال پیام رساندن نیستیم و شعار پرتاب نمی کنیم، حتی به اندیشیدن و فلسفه بافتن به معنای متداولش هم فکر نمی کنیم زیرا داستانی که دارای منظور باشد داستان نیست.

به گفته افخمی، یگانه وظیفه رمان انجام دادن کاری است که تنها رمان از پس آن برمی آید. داستان پردازی و فیلمسازی داستانی پیچیده تر از آن است که حاوی پیامی باشد. شیوه اندیشیدن باید در هنگام داستان نویسی غیرخطی باشد به این شیوه که موضوعات متفاوت را با هم بپرورانیم و به شکل ناخودآگاه به نتیجه برسیم. داستان در ناخودآگاه متولد می شود و گسترش می یابد و در وجود هنرمند خود را توسعه می دهد. تا جایی که از تاریکی بیرون آمده و به دنیای واقعی قدم می گذارد و در این مرحله زمان گسترش داستان است.

وی با بیان این که ممکن است حرف هایش با اوضاع و احوالی که در سینما جریان دارد غریبه باشد، افزود: در حال حاضر حتی داستان پردازی هم سیاسی شده است و روابط بین کسی که ادعا می کند هنرمند است و کسی که مدعی ممیزی است به سمت مکار شدن پیش می رود.

کارگردان فیلم «روز فرشته» در ادامه عنوان کرد: امروزه همه چیز وارونه شده است و فیلم هایی با منظورهای دقیق و با هدف و پیام مشخص و به صورت صنعتی ساخته می شوند و ما فکر می کنیم سینما همین است. در حالی که داستان های خوب از جنس موسیقی هستند. کار نویسنده کنار هم گذاشتن کلمات سیاه و سپید به مانند توری است که بی نهایت را به دام می اندازد.

وی با بیان خاطراتی از فیلم «گاوخونی» گفت: سال ها پیش مصطفی شایسته از من درخواست کرد تا جعفر مدرس صادقی را برای صرف ناهار دعوت کنم تا بتواند در مورد داستان «شاه کلید» با وی صحبت کند. فرصت فراهم شد و مصطفی در مورد یکی از شخصیت های داستان که مردی مسن بود و ساعت فروشی داشت پرسشی مطرح کرد. مدرس صادقی در پاسخ روند زندگی آن شخصیت را به گونه ای تعریف کرد که گویا این فرد را در زندگی واقعی می شناخته و در مورد آن تحقیق کرده است.

کارگردان «سن پترزبورگ» در پایان از حاضران در سالن خواست تا با همراهی دیگر به صورت عملی به اقتباس از یک طرح فیلمنامه که ارائه داده بود، بپردازند.

انتهای پیام/ف/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۷۵۵۵


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.