«داستان بربت»، دائره المعارف ساز عود منتشر می گردد

۲۰ آبان ،

به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و انتشار یافتنات سوره مهر؛

«داستان بربت» یا دایره‌المعارف ساز عود عنوان کتابی است از مجید ناظم پور که جلد اول آن در مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده و در انتشار یافتنات سوره مهر مراحل آماده سازی را طی می‌کند.

به گزارش تفسیری باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری؛ به نقل از سوره مهر، مجید ناظم پور نوازنده و پژوهشگر موسیقی در «داستان بربت» موضوعاتی چون پیدایش ساز بربت(عود)، سیر تکامل فیزیکی بربت، بربت در ادبیات فارسی و ایرانی بودن ساز بربت را مورد بررسی قرار داده است.
ناظم پور درباره کتاب اش اظهار کرد: از همان روزهایی که نوازندگی و تمرین عود را آغاز کردم، متوجه شدم که اطلاعات کمی درباره تاریخچه این ساز وجود دارد. به همین سبب پژوهشهای خودم را در مورد این ساز آغاز کردم چون کسانی بودند که جسته و گریخته ادعا می‌کردند، عود یک ساز ایرانی است اما اسناد و اطلاعاتی که ایرانی بودن این ساز را اثبات کند در دسترس نبود.
ناظم‌پور درباره پژوهش‌هایش در مورد ساز “بربت”، گفت: بعد از مدتی متوجه شدم اسناد و اطلاعاتی که اثبات کند عود یک ساز ایرانی است، بسیار اندک بوده، برای همین با مسافرت به نقاط جهان خصوصا کشورهای عربی و تفحص در موزه‌ها و کتابخانه‌های این ممالک به اسناد قابل توجهی دست پیدا کردم.
این پژوهشگر موسیقی در ادامه ابراز کرد: این تحقیقات که با بها شخصی خودم قریب به ۱۱ سال طول کشید، حاصل آن کتابی در سه جلد است که جلد اول آن در حال چاپ بوده و جلدهای بعدی آن نیز در آینده منتشر می گردد.
وی «داستان بربت» را کامل‌ترین پژوهش درباره ساز بربت خواند و در این باره گفت: امروز به صراحت اعلام می‌کنم که تحقیقات من درباره این ساز(بربت) یک دایره المعارف جامع است.
ناظم پور در پایان درباره فهرست مندرج در این کتاب خاطر نشان کرد: پیدایش ساز بربت، سیر تکامل فیزیک بربت، نوازنندگان معروف بربت در ایران، بربت در ادبیات شعرای ایران از جمله فصل‌های این کتاب بوده که لازم به ذکر است که در فصل آخر کتاب نیز ایرانی بودن این ساز را به اثبات رسانده‌ام.
گفتنی است؛ مرکز موسیقی حوزه هنری و انتشار یافتنات سوره مهر پیش از این برای اولین بار در ایران نت نویسی ساز عود را به همت منصور نریمان درکتاب «ردیف موسیقی دستگاه ایرانی برای عود» منتشر کرده بود./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.