داستان جدایی شهر ری از تهران

چندسالی است که طرح جدایی ری از تهران مطرح است ،طرحی که موافقان و مخالفان سر سختی دارد. مخالفان این طرح معتقدند این جدایی به ضرر مردم ری تمام می شود و موافقان نیز بحث درآمدهای کلان این شهرستان را مطرح می‌کنند.

به گزارش مهر، صبح امروز استاندار تهران از آغاز مقدمات جدایی تهران از ری خبر داد. دو سال پیش نیز زمانی که شورایاری های شهرری برای ارائه مشکلات خود به شورا آمده بودند طرح جدایی ری از پایتخت مطرح و اعضای شورا نظرات خود را نسبت به آن ابراز کردند. از آن زمان تاکنون دیگر سخنی از اجرایی شدن این طرح به میان نیامد و به نظر می رسید این طرح مسکوت مانده و کسی تصمیم به اجرایی کردن آن ندارد اما مطرح شدن دوباره آن از سوی استاندار دوباره واکنش های موافق و مخالف جدیدی را در پی داشت.

حسن بیادی نائب ریس شورای شهر تهران که خود متولد این منطقه است، می گوید: مردم شهری ری خود راضی به جدایی از تهران نیستند وبه نظر می رسد افرادی دوست دارند از این جدایی استفاده کنند تا خود را بیشتر نشان دهند.

او با اشاره به مشکلاتی که برای شهرهایی مانند شهر قدس پس از جدایی از تهران ایجاد شده است می گوید: آسیب های اجتماعی و امنیتی که برای این مناطق بوجود آمد پایتخت را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی مانند مهاجرت پذیری و … برای تهران نیز ایجاد می کنند.

اما کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس نهم چندان با این طرح مخالفتی ندارد. او معتقد است این جدایی قانونی است و در حال حاضر تمامی بخش های ری به جز بخش شهرداری از تهران منفصل است .

به گفته این نماینده مجلس شهر ری به عنوان یکی از مراکز سیاسی،زیارتی و مذهبی و با توجه به قرار داشتن قبور بزرگانی چون حضرت عبدالعظیم حسنی و… نیازمند صرف اعتباراتی بیش ازدرآمدهای خود است.

علیپور با بیان این که مسئولان دولتی معتقدند کارخانه های صنعتی شهرری می تواند کسب درآمد کنند و از این محل بهتر از این شهرستان نگهداری کنند گفت: شهرداری تهران مشکلی با جدا سازی ری از تهران ندارد زیر در این سالها تنها برای این شهرستان هزینه می کرده است.

اما مجید پاکساز،مدیر کل شهرسازی شهرداری تهران با نگاهی متفاوت به این موضوع نگاه می کند و در خصوص اجرایی شدن طرح جدایی ری از تهران به خبرنگار مهر می گوید: موضوع جدایی یک بخش از پیکره واحد یک شهر بزرگ تر باید از ابعاد اداری، فنی و اجرایی بررسی شود.

او ادامه می دهد: شمیرانات، تهران و ری از لحاظ کارشناسی جز فرزندان رشته کوه البرز هستند و سه عضو به هم پیوسته اند  و جدا کردن هر عضو مشکلاتی برای عضو جدا شده و عضو های باقی مانده ایجاد می کند.

پاکساز معتقد است: این سه عضو از لحاظ تعاملات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به هم پیوسته هستند نمی توان آنها را جدا از هم دید به همین دلیل از گذشته در طرح های توسعه شهری تهران از جمله طرح جامع و تفصیلی ری را جزو تهران در نظر گرفته اند.

مدیر کل شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر این که با وجود استخوان بندی های طبیعی مانند رود دره ها و استخوان بندی های مصنوعی مانند بزرگراهها و تجهیزات شهری و سیستم حمل و نقلی امکان جدا سازی این بخش از تهران وجود ندارد.
 
در جدول زیر دیدگاههای کارشناسان و مدیران شهری در خصوص جدایی ری از تهران می آید:

نام و سمت

دیدگاه

مهدی چمران ،رئیس شورای شهر تهران

با اجرای این طرح تجزیه طلبی استانی اوایل انقلاب دوباره از سر گرفته می‌شود، ‌منفک کردن یک شهر تبعات زیادی دارد و اگر دلیل این جدایی شهرستان ری از تهران داشتن فرمانداری مستقل در آن است، می توان فرمانداری شهرستان ری را منحل کرد.

خسرو دانشجو،سخنگوی شورای شهر تهران

تکه تکه کردن شهرها با مدیریت علمی شهری تناسب ندارد و در تمام دنیا شهرهایی که بر هم تاثیرگذارند تحت یک مدیریت واحد اداره می شوند.

احمد مسجد جامعی ،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا

در طول تاریخ همواره تهران و ری در کنار هم و در پیوستگی کامل بوده‌اند و تفکیک آنها از هم کاملا اشتباه است.

سید صباح الدین متقی،مدیرکل حریم شهر تهران

عده‌ای که صحبت از جدایی ری از تهران می کنند، تنها از لحاظ سیاسی به این مساله توجه دارند، در حالی که جدایی ری از تهران، سبب گسست‌های فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و به‌ویژه شهرسازی می‌شود.

علیرضا دبیر ،عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران

به جای جداسازی ری باید به فکر یکپارچه سازی آن باشیم. با اینکه من اهل شهرری هستم باید از استقلال شهر ری خوشحال باشم اما از آنجایی که می دانم این طرح به ضرر مردم است از اجرای آن نگرانم.

پروین احمدی نژاد ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا

باید درآمدهای شهر ری برای این شهر خرج شود و اگر تاکنون پول شهر ری در این شهر خرج شده بود، شهر ری این شرایط را نداشت.

معصومه ابتکار ، دبیر کمیته محیط زیست شورا

به نظر می‌رسد تصمیمات خلق الساعه مانند جدایی ری از تهران سالهای سال مشکلات زیادی را برای مردم به وجود ‌آورد.

هادی ساعی ،عضو شورای شهر تهران

به اعتقاد من تهران به خاطر شهرری به وجود آمده است و جزو جدایی‌ناپذیر تهران است.

برخی طرح جدایی ری از تهران طرحی سیاسی می دانند. موافقان این طرح منابع درآمدی این شهر و داشتن فرمانداری جدا را دلیل  اجرایی شدن این طرح عنوان می کنند و مخالفان نیز تاکید بر مشکلات این جدایی بر تهران از جمله افزایش مهاجرت پذیری و مشکلات اجتماعی و … دارند. اماهنوز مشخص نیست در میدان عمل کدام سوی قوی تر عمل می کنند . مخالفانی که این طرح را دو سالی به بایگانی فرستادند و استانداری که تمام تلاش خود را برای افزایش تعداد فرمانداران و مستقل شدن ری از پایتخت می کند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.