«داستان پیامبر در کلیات شمس» با قلم تقی پورنامداریان

«داستان پیامبر در کلیات شمس» با قلم تقی پورنامداریان

«داستان پیامبر در کلیات شمس» با قلم تقی پورنامداریان

تقی پورنامداریان از آماده شدن جلد دوم «داستان پیامبر در کلیات شمس» و تصحیح و شرح «مخزن الاسرار» نظامی خبر داد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

تاریخ : شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۱۲:۵۱

این پژوهشگر پیشکسوت گفت: جلد دوم «داستان پیامبر در کلیات شمس» هم‌اکنون در مرحله پایانی آماده‌سازی قرار دارد و به زودی از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی منتشر خواهد شد.
پورنامداریان افزود: جلد اول این کتاب را در سال‌های دور منتشر کرده بودم که چندین‌بار هم به چاپ مجدد رسید؛ ولی از آن سال‌ها فرصت نشد که جلد دوم این کتاب را منتشر کنم. خوشبختانه پس از سال‌ها امسال موفق شدم این کتاب را به پایان برسانم، به گونه‌ای که هم‌اکنون در حال مراحل پایانی تهیه فهرست این کتاب هستم که به زودی منتشر می‌شود.
این استاد زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین از آماده شدن شرح و تصحیح «مخزن الاسرار» نظامی با همکاری دکتر مصطفی موسوی خبر داد و افزود: این کتاب نیز هم‌اکنون در حال بازخوانی نهایی است و احتمالا امسال منتشر می‌شود.
او درباره‌ی این کتاب عنوان کرد: «مخزن‌الاسرار» کتابی است که تصحیح شده و بر آن شرح نوشته شده است. قدیمی‌ترین نسخه آن را سال ۷۵۲ محمد بلخی تصحیح کرده و مشهورترین شرح و تصحیح از این کتاب مربوط به وحید دستگردی است که همه آن‌ها مقدم بر کار ما بوده است. با این وجود، پس از تصحیح چندباره، هنوز بسیاری از مشکلات «مخزن الاسرار» حل نشده باقی مانده است. ولی ما بر اساس نسخه‌های متعدد سعی کرده‌ایم این کتاب را به صورت دقیق تصحیح و همه مشکلات آن را برطرف کنیم.
پورنامداریان مشکلات این کتاب را در دشواری برخی از بیت‌ها، در معنی لغوی و محتوایی دانست که باعث شده برخی از ابیات این کتاب مبهم و معنی‌نکرده باقی بمانند.
«سفر در مه: تأملی در شعر احمد شاملو»، «خانه‌ام ابری است: شعر نیما از سنت تا تجدد»، «رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی»، «دیدار با سیمرغ (تحلیل اندیشه و هنر عطار)»، «درس فارسی برای دانشجویان خارجی»، «در سایه آفتاب (ساختارشکنی در شعر مولوی)»، «گمشده لب دریا (صورت و معنی در شعر حافظ)»، «رهروان بی‌برگ (مجموعه شعر)»، «فرهنگ تاریخی زبان فارسی» (تألیف گروهی)، «عقل سرخ» (درباره سهروردی) و «تصحیح منطق‌الطیر عطار» از آثار منتشرشده‌ی نامداریان هستند.

کد خبر: ۴۴۷۶۶

Share/Save/Bookmark


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.