داستان یک فریب؛ آیا نتانیاهو واقعا به عربستان رفت؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اعتقاد بر اینکه خبر منتشر شده در ارتباط با دیدار نتانیاهو با بن سلمان در منطقه نئوم عربستان دورغ است، اظهار کرد: صهیونیست‌ها این خبر را به منظور جلوگیری از موضوع مرگ عادی سازی روابط این رژیم با برخی از کشورهای عربی منتشر کرده‌اند.

سید هادی برهانی، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در عربستان و تکذیب این خبر از سوی وزیر خارجه عربستان گفت: من فکر می‌کنم خبر منتشر شده در این ارتباط دروغ است و دلایلی نیز برای این مسئله وجود دارد.
وی در تشریح این دلایل گفت: این خبر از سوی منابع اسرائیلی منتشر شده است و رسانه‌هایی در آمریکا آن را تایید کرده‌اند که به نوعی با منابع اسرائیلی در ارتباط هستند و در واقعه این رسانه ها به نوعی یک جریان سازی کرده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: از دیگر سو بن سلمان در زمانی که ترامپ به انجام عادی سازی عربستان با رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیاز داشت، حاضر نشد این کار را بکند در حالیکه این اقدام می‌توانست کمک بزرگی برای ترامپ باشد و اکنون که ترامپ در انتخابات باخته و بایدن پیروز شده است دیگر دلیلی برای انجام این موضوع در این فوریت زمانی از سوی محمدبن سلمان وجود ندارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با بیان اینکه از دیگر سو در کنار اینکه پمپئو و ترامپ باید به زودی کاخ سفید را ترک کنند، نتانیاهو نیز شانس زیادی برای ماندن در قدرت به عنوان نخست وزیر در اراضی اشغالی ندارد، ادامه داد: بن سلمان همکاری گسترده‌ای با اسرائیل و آمریکا دارد ولی از دیگر سو می‌خواهد در عربستان به مقام پادشاهی برسد و ملاقات با نتانیاهو در این مورد برایش یک سم است و خیلی بعید است که در این شرایط دست به یک کار غیرعقلانی بزند. این اقدام با برنامه بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی همخوانی ندارد و او نمی‌خواهد در این شرایط کاری را انجام دهد که برای او مشکلی در داخل عربستان ایجاد شود.

وی با با اعتقاد بر این که در زمانی که بن سلمان و پمپئو ملاقات داشتند صهیونیست‌ها داستان فریبی را در این زمینه طراحی کردند، گفت: این احتمال وجود دارد که هواپیمایی از اراضی اشغالی به یک بهانه به نیوم عربستان سفر کرده باشد و حتی یک مقام پایین رتبه اسرائیلی را آورده باشد و سپس برگردانده باشد و اسرائیلی‌ها از این موضوع برای انجام این بازی و فریب استفاده کرده‌اند تا از این طریق بگویند بین نتانیاهو و بن سلمان ملاقاتی رخ داده است. اسرائیلی‌ها سابقه طولانی در این گونه مسائل دارند و در انجام اینگونه اقدامات قهار هستند.

برهانی با بیان اینکه با رفتن ترامپ و آمدن بایدن این احتمال وجود دارد که مسئله عادی سازی روابط کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی با ضربه سختی روبرو شود و آینده مبهمی در پیش رو داشته باشد، گفت: در همین چهارچوب اسرائیل نیاز دارد که یک داستانی درست کند و بگوید موضوع عادی سازی نمرده است و این موضوع همچنان در جریان است. به همین خاطر آنها این داستان فریب را ایجاد کرده‌اند تا مانع مرگ عادی سازی روابط شوند.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.