داشتن دغدغه، حرکت و پویایی لازمه فعالیت روحانیون دانشگاه‌ها

نشست هم‏‌اندیشی روحانیون دانشگاه تبریز به همّت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز و با شرکت اساتید روحانی و مدعو و با حضور رییس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نشست با هدف ایجاد زمینه فعال‌تر روحانیون در دانشگاه، شناسایی و تقویت زمینه‏‌های تعامل علمی و فرهنگی بین روحانیون و دانشگاه و استفاده از توانمندی‏‌های علمی و تخصصی اساتید روحانی در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد.

پرویز آژیده، رییس دانشگاه تبریز در این هم‏‌اندیشی با ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست‏‌هایی جهت تبادل افکار و هم‏‌افزایی بین روحانیون دانشگاه، پیشنهاد داد: بهتر است این نشست‏‌ها با حضور روحانیون و اساتید دانشگاه نیز برگزار گردد تا وحدت حوزه و دانشگاه نمود بیشتری پیدا کند.

وی با بیان این‌که «در قبل از انقلاب، اسلام واقعی، اسلام منهای روحانیت تبلیغ و تفسیر می‏‌شد» گفت: هنوز هم تفکرات التقاطی در دانشگاه‏‌ها وجود دارد که با عنوان اسلام و با تابلوی اسلام به عملکرد منحرف و التقاطی خود ادامه می‏‌دهند.

وی با اشاره به وجود افکار، سلایق و دیدگاه‏‌های مختلف در بین جوانان دانشجو، نقش روحانیون در شناساندن اسلام ناب و واقعی را بسیار موثر و حائز اهمیت دانست.

آژیده با تاکید بر لزوم تقویت مبنای اعتقادی جوانان و دانشجویان، روحانیون دانشگاه‏‌ها را پیشتاز تلاش و کوشش در این میدان خواند و گفت: بحث تقویت مبنای اعتقادی جوانان باید در برنامه‏‌ریزی‏‌های ما مورد توجه قرار گیرد و انتظار می‏‌رود روحانیون دانشگاه‏‌ها با تعامل و ارتباط بیشتر چهره به چهره با دانشجویان در این گام کوشا باشند.

وی بحث امامت و ولایت‏ فقیه را اساس و شالوده نظام اسلامی دانست و ادامه داد: متاسفانه اطلاعات اساسی و مبنایی در برخی از جوانان و دانشجویان ما کم است و با توجه به اینکه دوام و قوّت انقلاب اسلامی در تقویت بنیه اعتقادی جوانان و مسوولان است، باید در شناساندن اسلام واقعی و پاسخ به شبهات پیشگام باشیم.

رییس دانشگاه تبریز وجود تفکر غربی در دانشگاه‏‌ها را یک تهدید جدی خواند و افزود: هنوز عده‏‌ای از جوانان دانشجو تفکر غربی را کعبه آمال خود می‏‌دانند که «خودباختگی» نتیجه این افکار آلوده خواهد بود.

وی بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را «خودباوری» دانست و عنوان کرد: دانشجویان و نیروهای حزب‏‌اللهی در دانشگاه نشست و برخاست و همدلی خوبی با یکدیگر دارند.

حجت‏‌الاسلام اصغر نقدی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌های استان نیز در این جلسه با توصیف فضای دانشگاه‏‌ها در قبل از انقلاب و تشریح آن در بعد از انقلاب گفت: مسئولیت بزرگی بر عهده روحانیون دانشگاه‏‌ها قرار دارد و روحانیون باید در حل معضلات و مشکلات دانشگاه‏‌ها و جوانان دانشجو پیشقدم باشند.

وی با تذکر افزایش هجمه‏‌های فرهنگی و ابزارهای آن به‏ خصوص در بین جوانان و دانشجویان، داشتن دغدغه، حرکت و پویایی را لازمه فعالیت روحانیون دانشگاه‏‌ها دانست.

نقدی با اشاره به دیدار رؤسای دانشگاه‏‌ها با مقام معظم رهبری در سال ۷۵ گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار با جدّیت ایجاد تحولات بنیادین را لازمه اسلامی شدن دانشگاه‏‌ها دانستند؛ در حالی که با گذشت بیش از ۱۵ سال از این فرمایش، دانشگاه‏‌های ما هنوز به معنای واقعی کلمه «اسلامی» نیستند و می‏‌بایست که در این راه روحانیون دانشگاه‏‌ها بیش از هر کس احساس مسئولیت کرده و دغدغه و برنامه‏‌ریزی ‏داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «دانشگاه‏‌ها باید در مقامی باشند که جامعه را به «حیات طیبه» برسانند» گفت: جهت نیل به این هدف باید طبق سیره پیامبراکرم(ص) از خودمان و خانواده‏‌مان شروع کنیم تا بتوانیم برای جامعه و دانشگاه اثرگذار بوده و تحول‏‌ساز باشیم.

حجت‏‌الاسلام علی خدیوی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این نشست ایجاد وحدت و انسجام بین روحانیون دانشگاه را از مهم‏ترین فلسفه برگزاری این جلسه دانست و افزود: برگزاری چنین نشست‏‌هایی و در پی آن تبادل دیدگاه‏‌ها و افکار در اثرگذار بودن روحانیون در دانشگاه‏‌ها نقش بسزایی دارد.

وی با خطیر و مهم دانستن مسئولیت و نقش روحانیون در دانشگاه، تداوم برگزاری این نشست‏‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: هماهنگی و همکاری تمامی روحانیون دانشگاه با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، حرکت این واحد در تحقق اهداف متعالی در دانشگاه را سرعت می‏‌بخشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.